پیشگیری از پوسیدگی‌ دندان‌ها به روش «شیارپوش»

روش‌های مختلفی برای کنترل و پیشگیری پوسیدگی‌های دندانی وجود دارد، از جمله یکی از موثرترین روش‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها در شیارها و حفرات تاج دندان‌‌ها خصوصا در …

روش‌های مختلفی برای کنترل و پیشگیری پوسیدگی‌های دندانی وجود دارد، از جمله یکی از موثرترین روش‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها در شیارها و حفرات تاج دندان‌‌ها خصوصا در سطوح جونده دندان‌‌های آسیا، روش «فیشور سیلانت» و یا «شیارپوش» است.
در این روش حفرات و شیارهای عمیق سطوح تاج دندان‌‌ها بوسیله مواد دندانپزشکی خاصی پُر می‌‌شوند. این روش بدون تزریق بی‌حسی و تراش دندان انجام می‌شود. همچنین در این روش فرم طبیعی دندان‌‌ها تغییر نمی‌‌کند. تنها شیارها و حفرات عمیق سطوح دندانی که در حالت طبیعی امکان تمیز کردن کامل آنها وجود ندارد تبدیل به شیارها و حفرات کم عمقی می‌‌شوند که بطور کامل امکان تمیز کردن آنها برای فرد فراهم می‌شود. شرایط لازم برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها بوسیله روش «فیشور سیلانت» بدین قرار است:
- احتمال بالای بروز پوسیدگی‌های دندانی در کودک و یا نوجوان.
- دندان‌های بدون پوسیدگی
- همکاری کودک برای انجام این روش
- امکان کنترل‌های دوره‌ای دندانپزشکی بعد از انجام کار
همچنین سنین ۶تا۹ سال و ۱۲تا۱۵ سال زمان مناسب برای استفاده از روش «شیارپوش» در اولین و دومین دندان آسیاب بزرگ دایمی می‌‌باشد. استفاده از «شیارپوش» در دندان‌ها روشی است برای کمک به کودک و یا نوجوان برای رعایت کامل‌‌تر بهداشت دهان و دندان و نه روشی برای تضمین عدم پوسیدگی دندان‌‌ها در آینده.