شیرینی عصرانه

▪ مواد لازم: - خمیر مایه خشک: ۲ و یک چهارم قاشق مرباخوری - شکر: یک چهارم پیمانه - آب ولرم: یک چهارم پیمانه - شیر: یک پیمانه - ماست چکیده: یک پیمانه - وانیل: کمی - جوش شیرین: نصف قاشق مرباخوری - …

▪ مواد لازم:
- خمیر مایه خشک: ۲ و یک چهارم قاشق مرباخوری
- شکر: یک چهارم پیمانه
- آب ولرم: یک چهارم پیمانه
- شیر: یک پیمانه
- ماست چکیده: یک پیمانه
- وانیل: کمی
- جوش شیرین: نصف قاشق مرباخوری
- نمک: نصف قاشق مرباخوری
- آرد: چهار و نیم تا ۵ پیمانه
- روغن: برای سرخ کردن
- پودر قند: سه چهارم پیمانه
▪ طرز تهیه:
مایه خمیر و یک قاشق مرباخوری شکر را در آب ولرم در ظرف نسبتا بزرگی مخلوط کنید تا خوب حل شود؛ سپس بگذارید به مدت ۵ دقیقه بماند. به مایه خمیر عمل آمده، بقیه شکر، شیر، ماست، وانیل، جوش شیرین، نمک و چهار و نیم پیمانه آرد را اضافه کنید و به هم بزنید تا کاملا مخلوط شود. در صورت لزوم مقداری از آرد باقی مانده را اضافه کنید تا خمیر نرمی به دست بیاید. خمیر به دست آمده را روی سطح آغشته شده با کمی آرد به مدت ۱۰ دقیقه ورز دهید. در صورت چسبناک بودن خمیر کمی آرد اضافه کنید. خمیر به دست آمده را در ظرفی که خوب چرب شده است قرار دهید و خمیر را چند بار در ظرف بچرخانید تا کاملا چرب شود. روی آن را با پلاستیک بپوشانید و بگذارید در مکان گرم به مدت یک ساعت بماند تا حجم آن ۲ برابر شود.
پف خمیر را با مشت بخوابانید، آن را روی سطحی که کمی آرد پاشیده شده است با وردنه باز کنید و به صورت چهارگوش و با ضخامت ۴ سانتی متر برش بزنید. برش ها را روی سینی آغشته به آرد با کمی فاصله بچینید و روی آن را دوباره با پلاستیک بپوشانید و به مدت یک ساعت بگذارید بماند تا حجم آن ۲ برابر شود. برش ها را در روغن داغ سرخ کنید تا کمی طلایی شود، روی صافی قرار دهید تا روغن اضافه گرفته شود. پس از این که تمام شیرینی ها پخته شد، پودر قند روی آن ها بپاشید .