از کاشت مژه چه برداشتی دارید؟

بدون تردید داشتن مژه‌های پُرپشت در زیبایی چهره انسان اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. مژه‌های پُرپشت بر زیبایی چشم‌ها می‌افزاید و در کنار سایر عناصر صورت مانند ابروها، خط موی …

بدون تردید داشتن مژه‌های پُرپشت در زیبایی چهره انسان اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. مژه‌های پُرپشت بر زیبایی چشم‌ها می‌افزاید و در کنار سایر عناصر صورت مانند ابروها، خط موی پیشانی، گونه، بینی، لب‌ها و چانه، تصویر منحصربه‌فردی به‌چهره انسان می‌بخشد.
از طرفی فقدان مژه در ظاهر شخص تاثیر منفی می‌گذارد. شایان ذکر است که از نظر آناتومی ‌نقش مژه‌ها در انسان و حیوانات حفاظت از چشم‌ها در برابر گرد‌و‌خاک است.
بیشتر مراجعه‌کنندگان برای کاشت مژه مصنوعی خانم‌هایی هستند که مژه‌هایی سالم و طبیعی دارند و صرفا برای افزایش اندازه و رنگ مژه‌ها و پرپشتی آنها اقدام به چنین کاری می‌کنند. بعضی از افراد نیز دچار اختلال خودزشت‌بینی هستند که بهتر است قبل از انجام این کار با روان‌پزشک مشاوره داشته باشند. چرا که این افراد تصویر معیوبی از ظاهر خود در ذهن دارند و دائما برای بهبود وضع ظاهری خود به اقدامات زیبایی متعدد متوسل می‌شوند. کاشت مژه در واقع چسباندن مژه مصنوعی به وسیله چسب‌های مخصوص بسیار قوی است که به راحتی قابل‌کندن نباشد. بعضی از عوارض جانبی که توسط بیماران گزارش شده عبارت‌اند از:
۱) تغییر رنگ پلک در ناحیه اطراف چشم خصوصا تیره‌رنگ شدن پوست در حاشیه پلک.
۲) تحریک چشم که همراه با علائمی ‌از جمله قرمزی، خارش، ورم، سوزش، خشکی و در بعضی موارد پوسته‌ریزی پلک چشم است.
۳) ریزش مژه چرا که بعضی از مژه‌های مصنوعی در ترکیبات‌شان حاوی نمک هستند که می‌تواند باعث ریزش مژه شود.
چسبی که مژه‌ها را می‌چسباند باعث تحریک پوست پلک می‌شود و زمینه آلرژی چشم را فراهم کند و از طرفی مژه مصنوعی محلی برای تجمع باکتری‌ها و آلودگی‌هاست و خود می‌تواند کانونی برای انتشار عفونت باشد. اخیرا استفاده از آنالوگ‌های پروستاگلاندین در درمان طبی کم‌پشتی مژه‌ها، مورد توجه قرار گرفته است.
معروف‌ترین این داروها لاتانوپروست است که به شکل قطره چشمی‌ برای پایین آوردن فشار چشم در گلوکوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. متخصصان چشم متوجه شده‌اند که لاتانوپروست باعث تحریک رشد مژه‌ها و تیره شدن رنگ آنها می‌شود بدون اینکه مژه جدیدی بروید. این دارو در حیوانات نیز مورد بررسی قرار گرفته و شاید در آینده در درمان آلوپسی آندروژنتیک نیز به کار رود. لاتانوپروست خروج مایع از داخل چشم را افزایش و فشار داخل چشم را در بیماران مبتلا به گلوکوم کاهش می‌دهد. عوارض این دارو عبارتند از تاری‌دید، التهاب پلک، تیرگی عنبیه، احساس سوزش، تیره شدن دائمی‌ مژه‌ها و ضخیم شدن مژه‌ها. در حال حاضر کاربرد لاتانوپروست فقط برای گلوکوم مورد بررسی و تایید قرارگرفته است.

دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده
متخصص پوست و مو
رئیس مرکز تحقیقات پوست و سالک