عـوامـل مـوثـر بـر رنـگ چـشـم نـوزاد

اغلب پدر و مادرها یا حتی پدربزرگ‌‌ها و مادربزرگ‌ها از دیدن چشم‌های رنگی میهمان تازه‌واردشان هم خوشحال می‌شوند. هم کمی تعجب می‌کنند اما این مساله‌ای پایدار نیست چرا که رنگ …

اغلب پدر و مادرها یا حتی پدربزرگ‌‌ها و مادربزرگ‌ها از دیدن چشم‌های رنگی میهمان تازه‌واردشان هم خوشحال می‌شوند.
هم کمی تعجب می‌کنند اما این مساله‌ای پایدار نیست چرا که رنگ چشم نوزادان هنگام تولد اصلا ثابت نیست و ممکن است به مرور زمان تغییر کند اما اگر رنگ چشم نوزادتان تیره باشد یا بهتر است بگوییم هر چه به سمت تیره نزدیک‌تر باشد احتمال بیشتری وجود دارد که همان رنگ باقی بماند به عنوان نمونه قهوه‌ای روشن یا تیره یا مشکی یا حتی عسلی. برعکس اگر روشن باشد (آبی یا طوسی) در اولین ماه تولد به طرز عجیبی تغییر می‌کند و به سمت تیرگی می‌رود حتی در مورد پدر و مادری که رنگ چشم روشنی دارند هم این احتمال وجود دارد اما به نسبت ضعیف‌تری. خبر مهم اینکه بعد از ۶ ماهگی رنگ چشم فرزندتان همان رنگی می‌ماند که هست و دیگر تغییری نمی‌کند اما در مواردی هم امکان اینکه تا ۲ سالگی رنگ چشمش تغییر کند، وجود دارد.
به هر حال ژنتیک، آب و هوا و حتی تغذیه جزو عوامل تاثیرگذار در این مساله است که مهم‌ترین آنها ژنتیک است در نتیجه شما نمی‌توانید به عنوان نمونه در خانواده‌ای که پدر، مادر، پدر بزرگ، مادربزرگ و حتی جد فرزند چشمانی تیره دارند، منتظر دیدن کوچولویی چشم آبی باشید یا برعکس. اما اگر هر دوی شما چشمانی روشن مثلا آبی داشته باشید ۲۵ درصد احتمال اینکه فرزند شما رنگ چشم عسلی یا قهوه‌ای روشن داشته باشد وجود دارد و ۷۰ درصد احتمال اینکه همان آبی باقی بماند. در تحقیقاتی دیگر نشان داده شده که ساختار زنجیره‌ای ملانین، تعیین‌کننده رنگ چشم همچنین رنگ پوست و موی کودک شماست که این ساختار در ماه‌های اولیه قابل‌تغییر است.
ملانین رنگدانه‌ای تیره است که در ساختاری به نام ایریس در چشم وجود دارد و مقدار نوری که وارد چشم می‌شود را کنترل می‌کند و رنگش با میزان ملانین داخلش مشخص می‌شود. در چشم‌های روشن این رنگدانه‌ها کمتر است و در چشم‌های تیره این رنگدانه‌ها بیشتر است. به دلیل اینکه نوزادان تعداد رنگدانه‌هایشان مشخص و کامل نیست به تبع آن رنگ چشم‌هایشان هم به مرور زمان تغییر می‌کند. چون تا ۶ ماهگی و همان‌طور که اشاره شده حداکثر تا ۲ سالگی این میزان تغییر می‌کند و بعد از این سن ثابت می‌ماند.

منبع:Magicmaman.com
آتنا جهانگیری