بهترین روش برای شستن دست‌ها

رعایت بهداشت دست‏ها یکی از موثرترین راه‏ها برای پیشگیری از انتشار بیماری‏های عفونی است. با شستن دست‏ها به شکل صحیح و به طور مرتب می‏توان از ابتلا به بیماری‏های تنفسی مانند …

رعایت بهداشت دست‏ها یکی از موثرترین راه‏ها برای پیشگیری از انتشار بیماری‏های عفونی است. با شستن دست‏ها به شکل صحیح و به طور مرتب می‏توان از ابتلا به بیماری‏های تنفسی مانند آنفلوآنزا، سارس، سرماخوردگی و بیماری‏هایی مانند هپاتیت A، اسهال و سایر بیماری‏ها پیشگیری کرد. پس بهتر است با شستن دست‏ها به جنگ میکروب‏ها بروید.
▪ چرا؟
بسیاری از مسمومیت‌های غذایی به علت آلوده بودن دست‏ها یا خوب شسته نشدن آنها اتفاق می‏افتد.
هر چند میکروب‏های سرماخوردگی از طریق عطسه و سرفه وارد هوا می‌شود اما بررسی‏ها نشان داده که بیشتر سرماخوردگی‏ها از طریق دست‏های آلوده ایجاد می‌شود و انتشار پیدا می‏کند.
میکروب‏های عامل آنفلوآنزا، سارس، هپاتیت A و بسیاری از انواع اسهال می‏توانند از طریق دست آلوده منتشر شوند.
تماس دست آلوده به این میکروب‏ها با دهان و بینی هنگام غذا خوردن، عطسه یا سرفه می‏تواند افراد را بیمار کند.
میکروب‏ها از طریق گرفتن دستگیره، فشار دادن دکمه آسانسور، گرفتن میله یا دستگیره اتوبوس و مترو یا دست دادن از فردی به فرد دیگر منتقل می‏شوند.
▪ چه وقت؟
همیشه دستان‏تان را بشویید
▪ قبل از:
- دست زدن یا کشیدن غذا
- خوردن یا آشامیدن
- گذاشتن یا برداشتن لنزهای تماسی
- دست زدن به زخم، خراش، سوختگی یا تاول
- مراقبت از بیمار
▪ بعد از:
- رفتن به توالت
- عطسه، سرفه، گرفتن بینی یا تمیز کردن بینی کودک
- دست زدن به غذاهای خام به ویژه گوشت قرمز، مرغ، ماهی و تخم مرغ
- عوض کردن پوشک بچه (شستن دست‏های کودک را فراموش نکنید)
- حمل زباله
- دست زدن به حیوانات و تمیز کردن قفس آنها
- مراقبت از افراد بیمار یا مجروح
- استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی
▪ کودکان بیشتر در معرض خطرند
شستن دست کودکان را فراموش نکنید. کودکان به خاطر اینکه در گروه‏های مختلف و هنگام بازی بیشتر با هم در تماس‏اند، سیستم ایمنی‏شان کامل نشده است. کنترل کامل به مدفوع و ادرار ندارند. به دلیل عاداتی مانند دست زدن به اشیا، بردن دست به دهان، مالیدن دست‏ها به چشم و بردن وسایل در دهان بیشتر در معرض خطر قرار دارند. نتایج مطالعه‌ای درباره تاثیر شستن دست‏ها با بررسی
۳۰۵ دانش‌آموز نشان داد دانش‌آموزانی که روزی ۴ مرتبه دستان‏شان را می‏شستند در مقایسه با سایر همکلاسی‏های‏شان ۲۴ درصد کمتر دچار سرماخوردگی و ۵۱ درصد کمتر دچار مسمومیت‏های گوارشی می‌شوند. تشویق دانش‏آموزان برای اینکه هر روز صبح دست‏هایشان را بشویند و همچنین ضدعفونی وسایل آنها احتمال بیماری را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. همچنین در این بررسی مشاهده شد قراردادن صابون فوم در مدارس میزان شستن دست را ۷۵ درصد افزایش می‏دهد.
▪ روش صحیح شستن دست‏ها
همه ما شستن دست‌ها را از کودکی یاد می‏گیریم اما وقتی سرمان شلوغ است و عجله داریم این کار را با دقت انجام نمی‏دهیم یا حتی گاهی فراموش می‏کنیم دستان‏مان را بشوییم. برای شستن دست‏ها حتما از آب و صابون استفاده کنید. این کار را سریع و با عجله انجام ندهید و زمان کافی را به این کار اختصاص دهید.
۱) ابتدا دستان‏تان را مرطوب کنید
۲) مقداری صابون مایع یا صابون فوم بردارید
۳) دستان‏تان را خوب به هم بمالید تا کف صابون به همه قسمت‏های پوست دستان برسد. بین انگشتان، زیر ناخن‏ها، مچ و روی دست‏ها را فراموش نکنید. این کار باید حداقل ۲۰ ثانیه طول بکشد
۴) دست‏ها را به دقت با آب شست‌وشو دهید. مدت زمان لازم برای این کار ۱۰ ثانیه است
۵) برای بستن شیر آب و باز و بسته کردن در دستشویی از دستمال کاغذی استفاده کنید
۶) دستان‏تان را با دستمال کاغذی خشک کنید