کنگر خوردن چه فایده ای دارد؟

کنگر گیاهی است که ارتفاع آن تا ۵/۱ متر می‌رسد. ساقه راست و شیاردار دارد و برگ‌های آن بزرگ و دارای قطعات نامنظم و دندانه‌دار است. این گیاه از ۴۰۰ سال قبل از میلاد در یونان و رم باستان …

کنگر گیاهی است که ارتفاع آن تا ۵/۱ متر می‌رسد. ساقه راست و شیاردار دارد و برگ‌های آن بزرگ و دارای قطعات نامنظم و دندانه‌دار است. این گیاه از ۴۰۰ سال قبل از میلاد در یونان و رم باستان به صورت خوراکی استفاده می شد و در قرن ۱۶ به بعد به اروپا راه یافت و به عنوان ماده غذایی در تهیه انواع غذاها مورد استفاده قرار گرفت.
امروزه کنگرفرنگی در اکثر نقاط جهان مورد کشت و بهره‌برداری قرار می‌گیرد و حتی محصولات آن به عنوان دارو به بازار راه یافته است. جالب است بدانید که تمامی قسمت‌های این سبزی به خصوص ساقه، دانه، ریشه و قسمت‌هایی از گل به مصرف خوراکی و دارویی می‌رسند.
هر ۱۰۰ گرم کنگر خام، حاوی ۷۱ کیلو کالری، حدود ۴ گرم قندهای مختلف، ۰/۱ گرم چربی و ۱/۶ گرم فیبر (الیاف گیاهی) است. ویتامین‌های مهم آن نیز شامل B۱، B۲، B۳، B۵، B۶، B۹ و ‍C بوده و املاحی نظیر آهن، منیزیم، روی، کلسیم، پتاسیم و فسفر دارد. البته قندهای مهم آن شامل گالاکتوز و اینولین است. ترکیبات مهم دیگر کنگر شامل اسیدهای گیاهی مختلف، کاروتنوییدها، اسانس، آنزیم‌های مختلف و ترکیب فعال سینارین است.
این سبزی خواص دارویی نظیر خاصیت آنتی‌اکسیدانی و کاهندگی کلسترول دارد. بنابراین احتمال بروز سرطان را کاهش می?دهد، خنثی‌کننده سموم کبدی و محافظ کبد است و به همین دلیل از دانه‌های آن داروهایی برای درمان بیماری?های کبدی به بازار عرضه شده است. در ضمن، عادت به خوردن آن به هضم غذا کمک کرده و اشتها را افزایش می‌دهد به علاوه حل?کننده سنگ صفرا و برطرف‌کننده سوءهاضمه‌ است بنابراین کسانی که سنگ کیسه‌صفرا دارند بهتر است این سبزی را در برنامه غذایی خود بگنجانند.
خوردن برگ کنگر تولید کلسترول در بدن را پایین می آورد. به همین دلیل داروهای تهیه شده از کنگر را برای امراض قلبی-عروقی و جلوگیری از تصلب شرایین استفاده می‌کنند. اثرات دیگر آن شامل کاهش چربی خون، ضددرد، ضدالتهاب، کاهش قندخون و به طور ضعیف‌ ادرارآوری است.
جالب است بدانید که یکی دیگر از استفاده‌های مهم کنگر در تولید پنیر است. زیرا این سبزی با آنزیم‌هایی که دارد می‌تواند با غلظت یک بر ۱۵۰ هزار شیر را لخته و پنیر تولید کند. دانه کنگر نیز حاوی روغنی است که از آن در تهیه صابون، شامپو و پولیش‌ها استفاده می‌کنند. به عنوان آخرین خواص نیز باید گفت که کنگر دارای اثراتی نظیر ضد تجمع پلاکت‌ها (رقیق‌کردن خون)، ضدتهوع، ضدنفخ، خلط‌آور و مسهل است.

دکتر محمدحسین صالحی سورمقی
متخصص فارماکوگنوزی استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران