کزاز و سیاه سرفه (پرتو زیز)

● کزاز کزاز باعث انقباض دردناک عضلا ت، معمولا در سراسر بدن می شود. ممکن است در باز کردن دهان یا بلع مشکل داشته باشد که اصطلا حا به مورد اول قفل شدن فک گفته می شود. کزاز مسری نیست …

● کزاز
کزاز باعث انقباض دردناک عضلا ت، معمولا در سراسر بدن می شود. ممکن است در باز کردن دهان یا بلع مشکل داشته باشد که اصطلا حا به مورد اول قفل شدن فک گفته می شود. کزاز مسری نیست و باکتری مربوطه از طریق برش یا زخم عمیق یاکثیف وارد بدن می شود.
▪ توصیه:
واکسن کزاز معمولا همراه با واکسن های دیفتری و سیاه سرفه (واکسن ثلا ث یا (DTOP) ارایه می شود. ایمن سازی باید از ۲ماهگی آغاز و در ۵ دوز تا سن ۶ سالگی ادامه یابد. از سن ۱۱ تا ۱۲ سالگی افراد باید دوز یادآور دریافت کنند و این دوز که حاوی فرم بالغین یعنی توکسوئید دیفتری- کزاز (TDیا توام) است باید هر ۱۰ سال یکبار تکرار شود.
● سیاه سرفه (پرتو زیز)
سیاه سرفه نوعی بیماری است که باعث حملا ت شدید سرفه می شود و خوردن و آشامیدن اطفال شیرخوار ونوپا را با مشکل روبه رو می سازد.
واژه پرتو زیز (Pertussis) معادل لا تین برای سرفه است. این حملا ت سرفه می تواند هفته ها به طول انجامد و ممکن است به پنومونی، تشنج، آسیب مغزی و مرگ منجر شود. سیاه سرفه شدید، عمدتا در کودکان زیر ۲ سال دیده می شود و از طریق استنشاق قطرات آلوده تنفسی که در اثر سرفه یک فرد بالغ مبتلا به نوع ضعیف بیماری در هوا پخش شده به کودک منتقل می شود.
▪ توصیه:
واکسن سه گانه دیفتری- کزاز- سیاه سرفه (DTap) در ۵ دوز متناوب از سن ۲ ماهگی تا سن ۴ الی ۶ سالگی تزریق می شود.
واکسن DTap نوع قابل تحمل تری از واکسن قدیمی DTP است،a درDTP مخفف acellular یعنی تنها قسمت های خاصی از باکتری سیاه سرفه در واکسن موجود است.
انواع قدیمی واکسن سیاه سرفه حاوی تمام باکتری کشته شده بود و واکنش های زیادتری مثل تب شدید و گریه مداوم را به همراه داشت.
در ایالا ت متحده دیگر از این واکسن DTP استفاده نمی شود.