نکات خانه داری

خانه محل اسکان و آرامش اعضای خانواده است و هر یک از بخش های مختلف آن از نظر وضعیت بهداشتی، اهمیت خاص خود را داراست، برخی از قسمت های تشکیل دهنده خانه به دلیل نوع اعمالی که در آن …

خانه محل اسکان و آرامش اعضای خانواده است و هر یک از بخش های مختلف آن از نظر وضعیت بهداشتی، اهمیت خاص خود را داراست، برخی از قسمت های تشکیل دهنده خانه به دلیل نوع اعمالی که در آن ها انجام می شود، مثلا آشپزخانه از این منظر که کانون اصلی پخت و پز است، از اهمیت بیشتری برای رعایت نکات بهداشتی برخوردار است.
▪ بهداشت آشپزخانه
آشپزخانه از نظر حریق و آتش سوزی یک نقطه پر خطر است وجود اجاق گاز و شعله های باز در کنار مواد قابل اشتعال آشپزخانه را از نظر زمینه ایجاد حریق و آتش سوزی به محلی پر خطر تبدیل کرده است. دستمال و دستگیره های آشپزخانه هم که قابل اشتعال است و در صورت تماس با شعله سریع آتش می گیرد، می تواند یکی از علل ایجاد حریق باشد.
گاهی اوقات قرار دادن و رها کردن دستمال های آشپزی در کنار شعله اجاق گاز موجب ایجاد حریق می شود، به ویژه اگر در لحظه شعله ور شدن دستمال و دستگیره کسی در آشپزخانه نباشد و حریق را در مراحل اولیه کنترل نکند، ممکن است در مدت کوتاهی یک آتش سوزی بزرگ ایجاد شود. برای پیشگیری از این مشکل توصیه می شود دستمال، دستگیره، حوله، دستمال های یک بار مصرف و وسایل آتش گیر در نزدیکی شعله اجاق گاز قرار داده نشود. پس از تمیز کردن سطوح مختلف آشپزخانه مثل گاز و کابینت ها، دستمال ها باید با مایع شوینده کاملا شسته و سپس نم آن گرفته شود و پس از آن باید مانند لباس های دیگر در معرض نور آفتاب و هوا قرار داده تا خشک شود. خیس ماندن قاب دستمال ها، محلی کاملا مناسب را برای رشد و تکثیر میکروب ها پدید می آورد.
▪ دستمال و ظروف داغ
یکی از کاربردهای دستمال و دستگیره ها در آشپزخانه استفاده از آن ها برای برداشتن ظروف داغ از روی اجاق گاز و فر است. بی احتیاطی و برداشتن ظروف داغ بدون استفاده از دستکش و دستگیره ممکن است موجب سوختگی و آسیب دیدگی پوست شود. اگر دست با ظروف داغ تماس پیدا کند و دچار سوختگی شود، بهترین کار این است که محل سوختگی زیر شیر آب سرد گرفته و خنک شود.
بسته به شدت سوختگی اگر پوست تاول زده باید به پزشک مراجعه شود و از محلول های کمپرس کننده که موجب خشکی تاول می شود استفاده شود از کندن و پاره کردن تاول باید پرهیز شود چون تاول، پانسمانی برای زخم و سوختگی است و حتی اگر بترکد پوست تاول پوشش مناسبی برای زخم است و نباید کنده شود. اگر سوختگی خفیف باشد و فقط موجب قرمزی پوست شود، بعد از خنک کردن سطح سوخته و گرفتن آن زیر آب سرد، استفاده از پمادهای مخصوص خیلی مفید است. در مواردی که پوست قرمز است پماد از قسمت آسیب دیده در برابر نور محافظت می کند.