استان آذربایجان غربی

در این استان منابع و تفرج‌گاههای آبی بسیاری به چشم می خورد ... جزیره‌های كبودان، اشك، آرزو، اسپیر، رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود و ... چشمه‌های معدنی از جمله صدقیان، ایواوغلی …

در این استان منابع و تفرج‌گاههای آبی بسیاری به چشم می خورد ... جزیره‌های كبودان، اشك، آرزو، اسپیر، رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود و ... چشمه‌های معدنی از جمله صدقیان، ایواوغلی و ... غارهایی چون كهریز، بورینك بزرگ و كوچك، قلعه‌های باستانی، پل‌های خاتون، قطور، دروازه‌های سنگی خوی، بازارهای قدیمی، سنگ نوشته‌ها، مساجد قدیمی ، امام‌زاده‌ها، كلیساها ، مقبره شیرین و فرهاد و ... جزو این تفرج‌گاهها هستند كه به طور حتم شاید بیشتر این مكان‌ها را دیده‌اید. می‌خواهیم در مورد ماكو برایتان كمی بنویسیم، تابستان امسال، ماكو را برای سفر انتخاب كنید.
● ماكو: شهر ماكو یكی از قلاع محكم سرحدات ایران و عثمانی محسوب می‌شود. نام قدیمی ماكو <شاوار‌شان> است كه از كیارستان كه امروزه به نام سیاوش معروف شده، اخذ شده است.
این شهر علاوه بر آنكه از نظر ساختار فیزیكی جالب توجه است.دارای آثار متعدد باستانی و تاریخی نیز است بنای قدیمی عمارت كلاه فرنگی ماكو و ملحقات آن درست در شرق خیابان امام واقع شده است . این عمارت متعلق به علیقلی خان بیات بود و ساختمان بنا به اواخر دوره قاجاریه برمی‌گردد و تاكنون هیچ دخل و تصرفی در آن صورت نگرفته است. این عمارت تاریخی دو طبقه است... هر طبقه دارای یك بالكن با بیست ستون چوبی است ... همچنین ساختمان شهربانی ماكو بنایی است قدیمی و زیبا كه در حدود سیصد متری شمال شرقی خیابان اصلی شهر واقع شده است ... تاریخ احداث این بنا نامشخص است، با توجه به كتیبه موجود در تالار آیینه، تاریخ احداث آن محرم سال ۱۳۲۰ هجری قمری بوده است.
در مورد استان آذربایجان غربی باید گفت این استان مجموعه‌ای از اقوام و فرهنگ‌های مختلف را در بر می‌گیرد ... در این استان كلیساهای تاریخی زیادی به چشم می‌خورد مانند كلیسای<طاووس> در روستای قره‌كلیسا از توابع سیه چشم شهرستان ماكو كه مزار تاری مقدس است ... همچنین می‌توان به كلیسای حضرت مریم در ارومیه، كلیسای مارسركیس در ۱۲ كیلومتری غرب ارومیه، كلیسای سورپ سركیس درخوی، بارون در مجاورت روستای بارون، ماریوخنه در ۲ كیلومتری روستای گولان، كلیسای سنت جورج در شهر سلماس و ... اشاره داشت.