گل را به مسجد پرپر نمی‌کنند

قرآن می‌فرماید در هنگام حضور در مساجد، زینت‌های خود را همراه داشته باشید و یا به تعبیری دیگر خود را زینت کرده و با ظاهری آراسته و باطنی پیراسته از زشتی‌ها به مسجد بروید. خوشبو …

قرآن می‌فرماید در هنگام حضور در مساجد، زینت‌های خود را همراه داشته باشید و یا به تعبیری دیگر خود را زینت کرده و با ظاهری آراسته و باطنی پیراسته از زشتی‌ها به مسجد بروید.
خوشبو نمودن مسجد از مستحبات مهم است تا آن حد که آراستن مسجد ثوابش به اندازه آزاد کردن یک گرفتار است و چه چیزی بهتر از آراستن مساجد به گل‌های خوشبو تا فضای تنفس نمازگزاران معطر و خوشبو شود اما چه شد که نمازگزارانی درست در آغازین لحظات رحلت رسول گل، یادگار مانده وجود پیامبر، همانی که پیامبر به کرات او را ریحانه من خطاب کرد یعنی فاطمه را در مسجد پیامبر پرپر کردند.
آنان که از پیامبر شنیدند که فرمود: هرکس به فرزندان من تا صبح قیامت دشمنی کند، حلال‌زاده نیست و هر کس تا روز قیامت به صورت فرزندی از فرزندان من نگاه کند، برای او ثواب دو رکعت نافله مقبول ثبت است، چه خوب به این ثواب پایبند شدند و کرکس‌وار ریحانه رسول را در مسجدش پرپر نمودند تا آنجا که از ناله او مدینه نالید.
کلام را از زبان ریحانه رسول بشنویم: زن‌های مهاجر و انصار به عیادت یادگار و ریحانه رسول‌الله (ص) آمدند و از حال حضرت پرسیدند. گل رسالت پاسخ داد: حمد خدای را و صلوات بر رسولش، «اصبحت والله عائفه لدنیاکن، قالیه، لرجالکن» خدا را سوگند می‌خورم که صبح نمودم در حالی که نسبت به دنیای شما بی‌میل و از مردان شما بیزارم و از آنان خشمگینم!
چه زشت است سستی و انحراف، خداوند بر آنان غضب کرده و در عذاب جاودانه خواهند ماند.
«و یحهم انی زحزحوها عن رواسی الرسالئ و قواعد النبوئ و الدلالئ» وای بر آنان، چگونه خلافت را از جایگاه اصلی و پایه‌های نبوت و ارشاد و محل هبوط جبرئیل و عالمان به امور دین و دنیا دور نمودند. بدانید این زیان بزرگی است و چه نقدی بر امیرالمؤمنین داشتند؟ به خدا قسم عیب آنان بر علی بی‌اعتنایی او به مرگ و دنیا و سختگیری وی بر ستمکاران و خشمش در راه رضای خلق بود والله اگر از راه روشن دور می‌شدند و از قبول حق کنار می‌رفتند، آنها را به راه آورده و به راحتی هدایت‌شان می‌کرد و این کشتی را سالم به ساحل می‌رساند.
علی هرگز دنیا را برای خود احتکار نمی‌کرد و راه شناخت زاهد و دنیا دوست و راستگو و دروغ‌پرداز را نمایان می‌کرد. «ولو ان اهل القری امنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض» اگر مردمان ایمان آورند و تقوا پیشه سازند، برکات آسمان و زمین را بر آنان نازل می‌کردیم ولی آیات خداوندی را انکار و تکذیب کردند و بدین سبب آنها را در برابر آنچه انجام دادند، گرفتار کردیم. الاهلم فاسمع و ماعشت اراک الدهر عجبا! آگاه باش بیا و بشنو هر چه زندگی کنی روزگار عجایبی را به تو نشان می‌دهد و اگر تعجب کنی، گفتار آنان شگفت‌آورتر است! لیت شعری الی ای سناد استندوا و الی ای عماد اعتمد واو بایه عروه تمسکوا و علی ایه ذریه اقدموا و احتنکوا؟!
لبئس المولی و لبئس العشیر و بئس للظالمین بدلا!
ای کاش می‌دانستم که به چه پناهگاهی پناهنده شده و به کدام ستونی تکیه داده و به کدام نسلی ستم کرده و مسلط شده‌اند! چه بد رهبری را انتخاب کردند و چه زشت دوستی را برگزیدند و برای ظالمان بد جایگزینی است.
ذلیل باد ملتی که زشتی را به جای خوبی برمی‌گزیند.
«و اما العمری لقد لقحت فنظره رینما تنتج ثم احتلبوا ملا القعب و ما عبیطا و ذعافا مبیدا هنا لک یخسر المبطلون.»
قسم به جان فاطمه، نطفه این فساد قوت گرفت منتظر بمانید تا این مرض در جان ملت‌ها رخنه کند آن گاه از سینه‌ها خون بریزد و زهر فوران کند و اینجاست که آنان که راه باطل را پیمایند، زیان بینند و آیندگان تاوان خطای گذشتگان را بپردازند آن گاه جانتان با دنیا و قلبتان با فتنه همسایه گردد. نوش جان شما فرود شمشیرهای ستم و تجاوز ظالمان و هرج و مرج و فساد و استبداد! زاری و گریه از زنان برخاست و حضرت خاموش شد و زنان رفتند و شوهرانشان آمدند و فریاد پشیمانی و پریشانی سر دادند و فاطمه فرمود: «الیکم عنی فلاعذر بعد تغدیرکم و لاامر بعد تقصیرکم.»
از جلوی دیدگان من دور شوید، بعد از گناه، عذرخواهی معنا نمی‌دهد.