ایمنی با واکسن

ایمنی واکسن ناشی از تزریق واکسن است. واکسن بدون اینکه بدن عملا درگیر بیماری شود، باعث فعال کردن سیستم ایمنی می شود. واکسن حاوی شکل ضعیف یا کشته شده یا مشتقات میکروب است. با تزریق …

ایمنی واکسن ناشی از تزریق واکسن است. واکسن بدون اینکه بدن عملا درگیر بیماری شود، باعث فعال کردن سیستم ایمنی می شود. واکسن حاوی شکل ضعیف یا کشته شده یا مشتقات میکروب است. با تزریق واکسن به فرد سالم سیستم ایمنی پاسخ می دهد. واکسن باعث می شود بدن شما فکر کند توسط یک ارگانیسم خاص مورد حمله قرار گرفته و سیستم ایمنی به فعالیت می افتد تا مهاجم را نابود ساخته و از بیمار ساختن مجدد شما جلوگیری کند.
چنانچه شما در معرض بیماری که قبلا نسبت به آن واکسینه شده اید قرار گیرید، ارگانیسم های مهاجم با آنتی بادی هایی روبه رو می شوند که کارشان نابودسازی آنها است. ایمنی حاصل از واکسیناسیون شبیه ایمنی اکتسابی از عفونت طبیعی است. اما برای برخی از بیماری ها ممکن است واکسن برای ایجاد ایمنی بهتر از ابتلا به خود بیماری باشد. البته واکسن ها را می توان بدون خطر عوارض جدی بیماری تجویز کرد.
برای پاسخ کامل ایمنی ممکن است به دوزهای متعدد از یک واکسن احتیاج باشد. برخی از افراد با دوز اولیه واکسن ایمن نمی شوند، ولی اغلب به دوزهای بعدی پاسخ می دهند.
به علاوه ایمنی حاصل از برخی واکسن ها، مثل کزاز و سیاه سرفه مادام العمر نیست. از آنجایی که ممکن است پاسخ ایمنی با گذشت زمان کاهش یابد، ممکن است به دوز دیگری از واکسن نیاز داشته باشید تا بدین وسیله ایمنی بدنتان بازسازی یا افزایش یابد.

منبع: کتاب جامع سلا مت خانواده- انتشارات تیمورزاده