جهاد، دری از درهای بهشت

سخن در فضیلت جهاد آن قدر زیاد است که حد و حساب ندارد و اصلاً دین اسلام دین جهاد است و اسلام با جهاد پایدار بوده و خواهد بود. زندگی یک مسلمان واقعی همواره با جهاد پیوند خورده است. …

سخن در فضیلت جهاد آن قدر زیاد است که حد و حساب ندارد و اصلاً دین اسلام دین جهاد است و اسلام با جهاد پایدار بوده و خواهد بود. زندگی یک مسلمان واقعی همواره با جهاد پیوند خورده است. از طرفی دشمنان اسلام هر روز در اندیشه نقشه ای برای ضعیف کردن این دین هستند و سعی در ایجاد اختلاف در بین وحدت مسلمانان دارند و مبارزه با این دشمنان و نابود کردن آنان از عرصه جهانی لازم و کاری سخت است. ولی سختی کار در جهاد و مبارزه با هوای نفس و وسوسه های شیطان است. یک مسلمان واقعی باید همواره و در شرایط و موقعیت های مختلف آمادگی جهاد با وسوسه های شیطان و دنیای مادی را داشته باشد. ‏
ملاک واقعی تقوا و ایمان، جهاد است و پس منظور از جهاد تنها جنگ با کفار نیست بلکه هر کوششی که باعث شود دین اسلام به عظمت و عزّت واقعی خود برسد جهاد است و پیش خدا ارزش دارد. اگر مسلمانان جهان وحدت و همبستگی خود را حفظ نمایند و با جهاد نفس، تمایل به گناه و وسوسه ها را از خود دور نمایند، زمینه برای جهاد با دشمنان اسلام مهیا می شود، هر چند ارزش کاری جهاد نفس در نزد خداوند از دیگر جهادها بیشتر است.
زیرا به مراتب بالا رفتن ارزش و ثواب یک عمل، سختی کار نیز افزایش می یابد. جهاد (چه اکبر، جهاد نفس و چه اصغر مبارزه با دشمنان اسلام) دو راه بیشتر ندارد، یکی کشته شدن (شهادت) و یکی غلبه و پیروزی بر دشمن، و ناگفته نماند منظور از پیروزی است نه کشته شدن، که البته شهادت هم برای خود شخص و گاه برای رسیدن به هدف که همانا غلبه و پیروزی بر دشمن است می تواند بسیار مؤثر باشد. به هر حال جهاد اصغر و جنگ در راه خدا دو نتیجه دارد: پیروزی بر دشمنان و مقام رفیع شهادت، که هر دو نتیجه نزد خداوند با ارزش است.
مسلماً جهاد اکبر (جهاد با هوای نفس) مقدم بر جهاد اصغر و مشکلتر و مهم تر است. زیرا جهاد اصغر (جهاد برونی) جنگ با دشمن بیرونی، جنگی محدود و تابع شرایطی خاص است. ولی جهاد اکبر (جهاد درونی) مبارزه با هوای نفس دائمی است و همواره باید با این دشمن درونی مبارزه کرد.
همان طور در مبارزه با دشمن بیرونی ممکن است انسان بر دشمن غالب شده و او را نابود کند و یا در این را به فوز شهادت نایل آید، در مبارزه با دشمن درون هم ممکن است بر دشمن که همان هوای نفس و شیطان است فائق آمده و او را در وجود خود نابود نماید و یا اینکه مرتباً با شیطان در گیر است ولی هیچ وقت زیر بار او نمی رود و این زدو خورد ادمه دارد تا مرگ او فرا رسد که در این وقت شهید شده است. هدف در هر دو مورد غلبه بر دشمن و رسیدن به پیروزی است.
در روایت و احادیث در زمینه ارزش جهاد در نزد خداوند تأکید زیادی شده است. حضرت علی (ع) در باب جهاد می فرماید: به درستی که جهاد دری است از درهای بهشت، باز می کند (این در را) خداوند از برای اولیا و دوستان مخصوص خودش و زره محکم خدا است و سپر مورد اطمینان اوست. چنان که حضرت علی (ع) در جنگ خندق بر دشمن قوی اسلام پیروز شد و او را از پای درآورد و پیروزی بزرگی نصیب اسلام نمود لذا در باره او رسیده است: "ضربه علیً فی یوم الخندق افضل من عباده الثّقلین".
یک ضربت مولا از عبادت جن و انس بالاتر توصیف شده است. بنابراین کسی پیش خدا ارزش دارد که بتواند خدمت بیشتری را انجام داده و در اسلام موفقیت بیشتری را کسب نماید.

محمدامین رمضانیان