بخشی از تابلو ماه در تابلو نقاشی

آدم باید علاقه شدیدی به کاری داشته باشد تا به خاطر آن از ناسا کناره گیری کرد تا بتواند تمام وقت به کار دلخواهش – نقاشی- مشغول شود. آلن بین در سال ۱۹۳۲/۱۳۱۱ به دنیا آمد. شغل او در ناسا …

آدم باید علاقه شدیدی به کاری داشته باشد تا به خاطر آن از ناسا کناره گیری کرد تا بتواند تمام وقت به کار دلخواهش – نقاشی- مشغول شود.
آلن بین در سال ۱۹۳۲/۱۳۱۱ به دنیا آمد. شغل او در ناسا مهندسی و فضانوردی بودو در ۳۷ سالگی افتخار گام برداشتن روی ماه در ماموریت آپولو ۱۲ نصیبش شد. آلن بین چندین کتاب نوشت تا دیگران را در تجربه های فضایی خود سهیم کند. در همین زمینه شروع کرد به نقاشی کشیدن از لحظه های باشکوه ماموریت های فضایی گوناگون نقش بسته اند.
آثار او چند ویژگی خاص دارند. ماه در نقاشی های او خاکستری نیست بلکه رنگ ها و سایه روشن هایی رنگی دارد که به آن ماهیت تازه ای می بخشند. خودش معتقد است که شاید این کار از جنبه علمی صحیح نباشد. اما از دید هنری پذیرفتنی است.
یکی از ویژگی های نقاشی های آلن بین کاری است که هیچ نقاش دیگری تاکنون نکرده است. او در آثارش از خاک واقعی ماه استفاده می کند. درزها و تورفتگی های لباس فضایی آلن هنوز آغشته به خاک و غبار ماه است و او همین خاک و غبار را به نقاشی های خود می افزاید. علاوه بر آن، از چکشی که با آن میله ی پرچم را روی ماه کوبید و از کفشی که با آن ماه نوردی کرده بود برای ایجاد کردن بافت هایی در آثارش استفاده می کند.
همان طور که می توان حدس زد آثار آلن بین چندان ارزان نیستند و از چند ده هزار تا چند صدهزار دلار فروش می روند. به هر حال در اختیار داشتن بخشی از ماه در ترکیبی پراحساس از چهارمین کسی که بر آن قدم گداشته نباید هم ارزان باشد .