زندگی‌نامه فرمان فتحعلیان

فرمان فتحعلیان، در تاریخ ۲۹ آذرماه ۱۳۴۹ در تهران و در خانواده‌ای هنردوست و هنرشناس به دنیا آمد، در سن پنج سالگی ساز (ویلن) را نزد استادی که در کانون موسیقی وابسته به صدا و سیمای …

فرمان فتحعلیان، در تاریخ ۲۹ آذرماه ۱۳۴۹ در تهران و در خانواده‌ای هنردوست و هنرشناس به دنیا آمد، در سن پنج سالگی ساز (ویلن) را نزد استادی که در کانون موسیقی وابسته به صدا و سیمای قبل از انقلاب بود، آموخت و پیشرفت چشمگیری نسبت به هنرجویان هم‌سن خود داشت. او به‌طور خودآموز و بدون استاد ساز گیتار را به عنوان ساز تخصصی خود در رشته (فلامنکو) انتخاب و از سال ۱۳۶۸ شروع به تربیت شاگردانی در این رشته کرد.
علاقه وی به موسیقی کلاسیک هندوستان او را سال ۱۳۷۱ به این کشور پهناور و زیبا کشاند. تحقیقات وی در موسیقی قوالی و تحصیل ساز (تبلا) نزد اساتید هند اولین ثمره این سفر بود که در برگشت از این سفر گروه موسیقی را به نام (گروه ایلیا) تشکیل داد. اولین مجوز کنسرت گیتار بعد از انقلاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نام این گروه موسیقی صادر و در مهر ماه ۱۳۷۱ در کانون فرهنگی کودکان و نوجوانان در سه شب برگزار و با استقبال خوبی روبه‌رو شد. برگزاری این کنسرت‌ها تا سال ۱۳۷۷ ادامه داشت تا اینکه در همان سال در اولین جشنواره موسیقی مردمی از سوی هیات داوران، برنده لوح درخشش ویژه جشنواره شد. سبک جدید و تلفیقی او که متشکل از سه سبک: موسیقی هندی، عرفانی و مردمی بود مشتاقان و مخاطبان فراوانی را تا به امروز به خود جذب کرده است.
بخشی از‌اشعار انتخابی او در وصف شاه مردان حضرت علی (ع) و بخش دیگر به‌اشعار حضرت مولانا و ترانه‌های مردمی می‌پردازد. گروه موسیقی ایلیا از سال ۱۳۷۷ تا به امروز کنسرت‌های فراوانی را در تهران برگزار کرده است و همچنان به کار فرهنگی خود برای مخاطبان خوب این گروه ادامه می‌دهد.
▪ آلبوم‌های این گروه عبارتند از:
مقیم-۱۳۷۸
آلبوم sai sumananjali vol. ۲ در هندوستان-۱۳۷۹
راه عشق-۱۳۸۰
مست وخراب-۱۳۸۲
▪ نوشته‌ای از وبلاگ شخصی فرمان فتحعلیان
من از درخواست بعضی از دوستانی که به من ایمیل میزنن واقعا تعجب می‌کنم!
به‌جای اینکه برای دریافت آهنگ مورد علاقه‌شون به فروشگاه‌های معتبر تشریف ببرن و تهیه کنن، باز از من درخواست دانلود آهنگ می‌کنن!
من چقدر و به چه شکل باید خواهش و التماس کنم آلبوم یا تک آهنگی رو که منظور نظرتون هست اگر مطمئن هستین در بازار هست و میشه تهیه کرد، به شکل اورجینال خریداری کنین، دانلود موسیقی از سایت‌های اینترنت به خدا به علی به خاک ایران قسم که خیانته! کمال نامردی و بی‌معرفتیه! انجام چنین کاری در شان اهالی موسیقی و اهل هنر نیست! و خسارت این اتفاق فقط و فقط به خودمون برمی‌گرده!
اگه خواستار دگرگونی در فرهنگ جامعه‌مون هستیم و دوست داریم ما هم مثل همه کشورها و فرهنگ‌های دنیا سرمونو بالا بگیریم، باید اول از خودمون شروع کنیم.
یک طرفدار واقعی موسیقی، هیچ‌وقت راضی به خسارت دیدن هنرمند مورد علاقه‌اش نیست و نخواهد بود و هیچ وقت زحمت هنرمندان جامعه خودش رو ضایع نمی‌کنه!
با توجه به اینکه می‌دونه ساخت یک اثر موسیقی با تمام موانع و مشکلاتی که همه کم و بیش اطلاع دارن که چه اتفاقاتی برای هنرمند میفته تا بتونه کارش رو به دست مخاطبانش برسونه!
دیگه کمی انصاف!
از هر طرفی که نمی‌شه کشید!
به اندازه کافی از دست این شرکت‌های به اصطلاح فرهنگی و هنری می‌کشیم.
از یک مشت لاله‌زاری دلال موسیقی که از روی بغض و حسادت و حقارت‌کاری جز چوب لای چرخ کردن ندارن، باید بکشیم!
از بی‌جایی و بی‌سالنی باید بکشیم!
... .
تنها درخواست هنرمندتون فقط و فقط اینه که، نه فقط به هنر، نه فقط به جامعه هنریتون، بلکه به خودتون خیانت نکنین!
تو خواه پند گیر... . خواه ملال!
تا ابد... یا علی مدد.