شروع سال نو با سبزی پلو

در سرزمین تاریخی کرمانشاه، هر سال جشن نوروز با آداب و رسوم خاصی برگزار می‌شود که از جمله این مراسم می‌توان به خانه تکانی، آتش‌افروزی، چیدن سفره هفت‌سین، دید و بازدید و «سیزده …

در سرزمین تاریخی کرمانشاه، هر سال جشن نوروز با آداب و رسوم خاصی برگزار می‌شود که از جمله این مراسم می‌توان به خانه تکانی، آتش‌افروزی، چیدن سفره هفت‌سین، دید و بازدید و «سیزده به در» اشاره کرد که هر یک نمادی از جشن هزاران ساله نوروز در تاریخ این سرزمین است.
این روزها با کم‌رمق شدن فصل سرما، می‌توان شور و حال و آمادگی استقبال از سال نو را در چهره این استان مشاهده کرد. هر چند ماشینی شدن زندگی‌ امروزی گرد‌وغباری بر آداب و رسوم مردم کرمانشاه نشانده است، اما باز هم با گذر از محله‌های قدیمی شهر همچون علافخانه، سرتپه، چنانی و راهروهای تاریکه بازر و با مشاهده فرش‌های آویخته از دیوارها، ماهیان قرمز درون تنگ‌ها و کودکانی که چشم به لباس‌های نو دوخته‌اند، می‌توان این حال و هوا را احساس کرد.در این استان همانند استان‌های دیگر، مردم پیش از عید به تهیه پوشاک نو و دیگر وسایل مورد نیازشان می‌پردازند و معتقدند فراهم کردن وسایل مورد احتیاج زندگی در نخستین روز سال، سبب فراوانی نعمت در تمام طول سال خواهد شد.
در سفره هفت‌سین مردم کرمانشاه، نان برنجی، کاک و نان خرمایی که با روغن خوش عطر کرمانشاهی پخته شده است، نیز وجود دارد. البته سفره روستایی‌ها علاوه بر همه اینها ماست، گندم و تخم‌مرغ دارد.
در گذشته در برخی مناطق کردنشین رسومی از جمله قاشق‌زنی، شال‌اندازی یا بوته جمع کردن و روشن کردن آتش بر بام خانه‌ها مرسوم بود که امروزه بیشتر این مراسم تنها در برخی روستاها اجرا می‌شود.
شال‌اندازی مراسمی بوده که ایام نوروز تا نیمه‌های شب ادامه داشته و مردم طبق آن شال خود را که به انتهای آن ظرفی متصل بوده، از سوراخ پشت بام همسایه پایین انداخته و طلب عیدی که معمولا تنقلات بوده، می‌کردند.
البته در برخی روستاهای این استان مردم هنوز به احترام آیین ایران باستان، روی پشت بام‌های خود آتش‌ روشن می‌کنند و معتقدند آتش مایه پاکی، برکت و نور خداوند است.
شب سال نو هم معمولا سبزی پلو یا رشته پلو می‌پزند تا برکت و سرسبزی را در سال نو برای خانواده‌ها به ارمغان بیاورد. کرمانشاهی‌ها مقداری از این پلو را برای روز دیگرشان نگه می‌دارند تا سال جدید برایشان پربرکت باشد.
در خانه هم لباس‌های نو می‌پوشند و باور دارند روان نیاکانشان در نوروز شاهد رفتار و نوع پوشش آنهاست.
مردم در این استان پس از تحویل سال برای دید و بازدید به خانه یکدیگر می‌روند و خانه سادات در اولویت است. همان شب پولی هم به نام ته کیسه به عنوان نماد برکت از بزرگان می‌گیرند.در روستاها معمولا به افراد خانواده تخم‌مرغ عیدی می‌دهند و بازی‌های مخصوص شب عید مثل تخم‌مرغ بازی رواج دارد.

سامان رحمتیان