برچسب‌های تغذیه‌ای

وقتی برای خرید به فروشگاه‌های موادغذایی می‌رویم با انواع خوراکی‌هایی رو‌به‌رو می‌شویم که روی بسته‌بندی‌شان برچسب تغذیه‌ای درج شده است اما این برچسب چه اطلاعاتی را باید …

وقتی برای خرید به فروشگاه‌های موادغذایی می‌رویم با انواع خوراکی‌هایی رو‌به‌رو می‌شویم که روی بسته‌بندی‌شان برچسب تغذیه‌ای درج شده است اما این برچسب چه اطلاعاتی را باید داشته و چه اطلاعاتی فقط برای سیاه کردن مشتری است و به مصرف‌کننده کمکی نمی‌کند؟ این موضوع همان چیزی است که در این پوستر ما به آن پرداخته‌ایم تا از این به بعد وقتی چشم‌تان به این جدول افتاد، از اطلاعات آن به بهترین نحو استفاده کنید.
مشروح توصیه‌های پنج‌گانه
۱) همه مواد مغذی لیست شده در یک برچسب غذایی در یک واحد یا Serving یک ماده غذایی در نظر گرفته می‌شوند. به اندازه واحد به‌خصوص اینکه هر بسته چند واحد در نظر گرفته شده است، دقت کنید و این نکته را از خود بپرسید که چند واحد از این ماده غذایی را شما مصرف خواهید کرد؟ مثلا نصف، یک یا بیشتر.
۲) کالری ثبت‌شده، میزان انرژی‌ای را نشان می‌دهد که با خوردن یک واحد از ماده غذایی موردنظر به بدن می‌رسد. عدد ثبت شده تا حدودی مشخص می‌کند که شما درواقع چند کالری را به مصرف رسانده‌اید
۳) مواد یاد شده، ترکیباتی هستند که باید تا آنجا که امکان دارد، مصرف آنها محدود شوند. خوردن مقادیر زیادی چربی، چربی‌های اشباع، چربی‌های ترانس، کلسترول و سدیم احتمال ابتلا به بیماری‌های عروق کرونری را بالا می‌برد بنابراین باید مصرفشان را به حداقل ممکن رساند. بنابراین از خرید محصولاتی که درصد این ترکیبات در برچسب غذایی‌شان بالاست، صرف‌نظر کنید.
۴) این مواد مغذی هرچه بیشتر در یک ماده غذایی باشند، ارزش آن بیشتر است زیرا به این ترتیب احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها به حداقل ممکن می‌رسد. به‌خصوص اگر شما منابع طبیعی این ویتامین‌ها و املاح را کمتر مصرف می‌کنید.
۵) درصد ارزش روزانه، پارامتری است که کمک می‌کند تشخیص دهیم یک واحد از ماده غذایی که خواهیم خرید، مواد مغذی زیادی دارد یا نه. به این ترتیب ارزش غذایی که در یک وعده مصرف کرده‌ایم، روشن خواهد شد.