مفهوم و اهمیت سازماندهی در ادارات و سازمانها

سازماندهی عبارت است از هماهنگی معقول عده ای از افراد که برای تحقق هدف مشترکی از طریق تقسیم کار یا برقراری روابط منظم و منطقی به طور پیوسته فعالیت می کنند. به عبارت دیگر سازماندهی …

سازماندهی عبارت است از هماهنگی معقول عده ای از افراد که برای تحقق هدف مشترکی از طریق تقسیم کار یا برقراری روابط منظم و منطقی به طور پیوسته فعالیت می کنند. به عبارت دیگر سازماندهی یعنی فراگیری نظم و ترتیب دادن به کار و فعالیت و تقسیم و تکلیف آن به افراد به منظور انجام کار و تحقق اهداف معینی، بنابراین نتیجه سازماندهی ایجاد ساختار سازمان است.
هرگاه فعالیت و عملکردهای دستگاهی به خدمات بیش از یک نفر نیاز داشته باشد وظایف متعدد به هر یک از افراد واگذار می گردد و فعالیت و عملکرد مجموع آنها در جهت اهداف مشخص سازمانی رهبری و جهت داده می شود. این فعالیت ها باید با یکدیگر روابط منظم و عقلا نی و منطقی داشته باشند و در حقیقت مجموعه آنها یک سیستم معنی دار را ارایه نماید. همچنین طراحی سازمان، حاصل فرایند سازمانی است که براساس فعالیت های افرادی که با اهداف مشترک و به هم وابسته محقق می گردد که این امر در نتیجه فرآیند سازمانی، شناسایی و تقسیم کار و واگذاری اختیارات و مسوولیت ها ونهایتا با ایجاد برقراری روابط کاری به دست میآید.
آنچه در سازماندهی مسلم می باشد این است که یک سازماندهی و طبقه بندی ایده وبهینه نیاز به مدیریت کارآمد با نظارت دقیق دارد.
از جمله مسایلی که در شکل و ترکیب سازمان رسمی اثرگذار است، حدود و حیطه نظارت وسیع مدیر است. البته این موضوع به انواع سازمان و روابط سازمانی و اختیارات و... نیز بستگی دارد.
بنابراین از تعیین اهداف کار جریان سازماندهی طی مراحل ذیل صورت می گیرد که فراگرد سازماندهی است که عبارتند از:
۱- تشخیص فعالیت های لا زم برای رسیدن به اهداف و اجرای خط مشی ها و برنامه ها
۲- گروه بندی فعالیت ها با توجه به منابع انسانی و مادی موجود
۳- دادن اختیار عمل و حق دستور دهی و تصمیم گیری برای انجام دادن کار به مسوول هر گروه
۴- ارتباط دادن واحدهای گروه بندی شده به یکدیگر به صورت عمودی وافقی از طریق روابط اختیار شبکه ارتباطی و نظام اطلا عاتی.

نویسنده : منصور شهباز علیزاده