تلسکوپ اشمیت ( تلسکوپ عدسی- آینه ای )

آینه تلسکوپ بازتابی باید سهمی وار باشد تا کجنمایی کروی از بین برود. در سال ۱۹۳۱ ، برنارد اشمیت سیستمی مرکب از عدسی و آینه اختراع کرد که در آن از آینه کروی، که ساختن آن آسان است، …

آینه تلسکوپ بازتابی باید سهمی وار باشد تا کجنمایی کروی از بین برود. در سال ۱۹۳۱ ، برنارد اشمیت سیستمی مرکب از عدسی و آینه اختراع کرد که در آن از آینه کروی، که ساختن آن آسان است، استفاده می شود. انحراف شکل کروی از سهمی وار توسط عدسی نازکی که تیغه تصحیح کننده نام دارد و در مرکز انحنای آینه جای می گیرد، تصحیح می شود.
تیغه تصحیح کننده موجب واگرایی شعاع هایی می شود که نزدیک به لبه تیغه اند. به طوری که پس از بازتاب به همان نقطه ای می آیند که شعاع های نزدیک به محور بدان می رسند.
اندازه تلسکوپ اشمیت را قطر تیغه تصحیح کننده مشخص می کند که معمولا ۳/۲ گشودگی آینه شئی است. بنابراین قطر عدسی تصحیح کننده تلسکوپ اشمیت ۱۲۲ سانتی متری رصدخانه مونت پالومار، ۱۲۲ سانتی متر و قطر آینه شئی آن ۱۸۳ سانتی متر است. شعاع انحنای آینه ۱۰ر۶ متر است. فاصله کانونی، ۲/۱ شعاع انحناء یعنی ۰۵ر۳ متر و نسبت کانونی بسیار کوچک و برابر ۷ر۱ است.
تلسکوپ هایی که نسبت کانونی آنها کمتر از ۸ است، اخترنگار نامیده می شود. این تلسکوپ ها بیشتر برای عکس برداری از نواحی وسیعی از آسمان که شامل چندین هزار ستاره است، به کار می رود. صفحه یا فیلم عکاسی باید خم شود تا بر انحنای صفحه کانونی منطبق گردد و به این ترتیب تصویری بسیار خوب از تمامی میدان دید به دست می آید.