آدم‌های دوست داشتنی

دکتر «سید‌ محمد حسینی بهشتی» روحانی‌زاده بود، خودش هم تحصیلات مدرسه‌اش را نیمه‌کاره رها کرده بود تا برود حوزه و طلبه بشود، آن‌هم چه طلبه‌ای، طلبه‌ای که توی ۴ سال ادبیات عرب …

دکتر «سید‌ محمد حسینی بهشتی» روحانی‌زاده بود، خودش هم تحصیلات مدرسه‌اش را نیمه‌کاره رها کرده بود تا برود حوزه و طلبه بشود، آن‌هم چه طلبه‌ای، طلبه‌ای که توی ۴ سال ادبیات عرب و منطق و کلام و سطوح فقه و اصول را تمام کرد. زبان فرانسه‌اش خوب بود، به همین خاطر رفت دنبال انگلیسی یادگرفتن.
هم شاگرد حضرت امام(ره) بود و هم آیت‌ا... بروجردی و آیت‌ا... محمد تقی خوانساری، از علامه طباطبایی هم اسفار ملاصدرا را درس می‌گرفت.
شب‌های پنج‌شنبه با دوستانی مثل مرتضی مطهری و موسی صدر جلسه بحث و گفت‌وگو داشت که بعد از ۵ سال همین بحث‌ها کتابی شد به اسم «روش رئالیسم» .
در ماجرای نهضت ملی نفت، دکتر بهشتی جوان، پای ثابت تمام تجمع‌ها و تظاهرات و میتینگ‌ها بود.
در قم دبیرستان «دین و دانش» را تأسیس کرد و جلساتی به راه انداخت و سخنرانی‌هایی کرد که برایش دردسرساز شد و ساواک از قم به تهران تبعیدش کرد.
سال ۴۳ به اصرار امام و کمک‌ آیت‌ا... خوانساری به هامبورگ رفت، اولش دوری از کشور و تشکیلات و فعالیت‌های سیاسی برایش سخت بود ولی وقتی فهمید دانشجوهای آن‌جا واقعا به تشکیلات اسلامی احتیاج دارند، انگیزه‌اش قوی شد، همان‌جا بود که هسته اولیه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان فارسی زبان سر و سامان گرفت. ۵ سالی در آلمان ماند، در این مدت به لبنان و سوریه هم سری زد تا از تشکیلات اسلامی آن‌ها خبری بگیرد، توی سفر لبنانش امام موسی صدر را هم ملاقات کرده بود و به ایران برگشت و چند وقتی را به کتاب‌ها و تحقیقاتش در مدرسه حقانی قم اختصاص داد و بعد هم تمام وقتش را گذاشت برای تشکیل روحانیت مبارز و تشکیل هسته‌های مبارزاتی. جلسات تفسیر قرآن دکتر بهشتی هم از سال ۵۰ شروع شد. چند باری بعد از این ماجرا دستگیر و زندانی شد تا سال ۱۳۵۵ که هسته‌ اعضای اصلی شورای انقلاب و دیگر آرام و قرار نداشت، هر جا خبری از فعالیت بود، پیدایش می‌شد، برنامه‌ریزی می‌کرد، سازماندهی می‌کرد.
چند تا از کتاب‌های دینی درسی زمان شاه را نوشته بود که چون عکس شاه اولش بود نگذاشت اسمش را در آن بنویسد.
دوست‌ها و هم‌بحث‌های دوران طلبگی‌اش، امام موسی صدر، سید مصطفی خمینی، سید مهدی روحانی و آیت‌ا... مطهری بودند.
کتاب «نماز چیست؟»، «مقالات بانکداری و قوانین مالی اسلامی»، «نقش آزادی در تربیت کودک»، «دکتر شریعتی جست‌وجوگری در مسیر شدن» و... هم چند تا از نوشته‌های او هستند.
● خبرهای شنیدنی
اگر دسترسی به روزنامه‌های قدیمی داشته باشید می‌بینید که در عرض چند ماه، بین آبان تا بهمن ۱۳۵۷ کشورمان مثل یک سیب هزار بار چرخیده و هزار تا اتفاق برایش افتاده است.
▪ روزنامه اطلاعات: ۱۲ نفر در تظاهرات دیروز شهرستان‌ها کشته شدند.
▪ روزنامه اطلاعات؛ اعتصاب امروز ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس.
▪ روزنامه اطلاعات؛ دولت به همه اعتصابیون رسیدگی می‌کند.
▪ روزنامه اطلاعات؛ مصاحبه حضرت آیت‌ا... خمینی با لوموند.
▪ روزنامه کیهان؛ شاه: اگر برای استراحت به خارج بروم شورای سلطنت تشکیل می‌شود.
▪ روزنامه اطلاعات؛ آیت‌ا... خمینی سازش را رد کرد.
▪ روزنامه آیندگان؛ آیت‌ا... خمینی به ایران باز می‌گردد.
▪ روزنامه اطلاعات؛ سخنرانی امام در فرودگاه/ امام آمد.
▪ روزنامه آیندگان؛ جمهوری اسلامی قطعی شد.
▪ اطلاعات؛ شاه رفت.
▪ روزنامه کیهان؛ امام خمینی: اعضای دولت موقت اسلامی تعیین شدند.
● کتاب‌های خواندنی
▪ عالم خلقت از نظر قرآن؛ آیت‌ا... طالقانی
▪ نماز چیست؟؛ دکتر بهشتی
▪ فلسفه شهادت؛ ناصر مکارم شیرازی
▪ فرار از ظلمت؛ محمود حکیمی
▪ حکومت جمهوری اسلامی؛ علی مشکینی
● شعارهای فراموش نشدنی
▪ نه شاه خوبه نه شاپور/ مرگ بر دو مزدور
▪ شاه خیانت می‌کند/ ساواک جنایت می‌کند
▪ رهبر این سرزمین/خمینی نازنین
▪ یک قانون، یک دولت/ اما به رأی ملت
▪ به همت خمینی/ شاه ترا می‌کشیم