اگر کلسترول دارید کمتر نارگیل بخورید

نارگیل، میوه‌ای است که در مناطق گرم و پرباران مانند هند، اندونزی یا کشورهای آفریقایی بیشتر یافت می‌شود. البته نارگیلی که در بازار ایران وجود دارد، بیشتر از هندوستان وارد …

نارگیل، میوه‌ای است که در مناطق گرم و پرباران مانند هند، اندونزی یا کشورهای آفریقایی بیشتر یافت می‌شود. البته نارگیلی که در بازار ایران وجود دارد، بیشتر از هندوستان وارد می‌شود. این میوه، جزو دانه‌های روغنی محسوب می‌شود و نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ درصد، چربی دارد.
بنابراین ما نمی‌توانیم آن را به مدت طولانی و به صورت تازه و خارج از پوستش نگهداری کنیم. به همین دلیل، خیلی از افرادی که دوست دارند از طعم و عطر خوب نارگیل برای شیرینی یا شکلات‌پزی استفاده کنند، از پودر آن بهره می‌گیرند. پودر نارگیل از خشک و آسیاب کردن مغز این میوه در کارخانه‌ها تولید می‌شود و چون پودر نارگیل کاملا خشک است، امکان فعالیت و رشد میکروارگانیسم‌های مختلف در آن از بین می‌رود و شما می‌توانید بدون نگرانی از فاسد شدن، آن را به مدت طولانی خارج از یخچال یا فریزر نگهداری کنید. اما اگر دوست دارید که عطر و طعم پودرنارگیل‌تان برای مدت طولانی‌تری حفظ شود، می‌توانید آن را درون یک ظرف دربسته بریزید و ظرفتان را داخل یک نایلون قرار دهید و سپس آن را در یخچال یا فریزر بگذارید و مطمئن باشید که پودرنارگیل شما برای مدت طولانی، عطر و طعم مورد نظرتان را حفظ خواهد کرد.
نکته مهمی که باید درباره نارگیل و پودر آن گفته شود این است که مصرف بیش از اندازه این میوه می‌تواند منجر به اضافه وزن، چاقی و ابتلا به کلسترول بالای خون شود، چون همان‌طور که عنوان شد، نارگیل حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد چربی اشباع و غیراشباع دارد و مصرف بیش از اندازه خوراکی‌های حاوی اسیدهای چرب اشباع به منظور پیشگیری از ابتلا به کلسترول و بیماری‌های قلبی و عروقی، اصلا به افراد توصیه نمی‌شود. اما شما می‌توانید نارگیل و پودر آن را بدون هیچ‌گونه نگرانی در حد اعتدال بخورید و از عطر و طعم دلپذیر آن در کیک‌ها و شیرینی‌هایتان کمک بگیرید. راستی، شما می‌توانید خودتان هم با خشک و آسیاب کردن مغز نارگیل در منزل، پودرنارگیل تهیه کنید تا از بهداشت کامل آن مطمئن شوید!

دکتر محمدحسین عزیزی
متخصص صنایع غذایی
عضو هیات علمی انستیتو تحقیقات و تغذیه دانشگاه شهید بهشتی