چگونه مصائـب نوشتـن را به حداقـل برسانـیـم؟

مچ درد، درد انگشتان دست، ساعد، شانه و گردن درد فقط مخصوص کسانی که با رایانه کار می‌کنند و با استفاده از صفحه کلید رایانه می‌نویسند، نیست، نوشتن با نوشت‌افزارهایی مانند خودکار، …

مچ درد، درد انگشتان دست، ساعد، شانه و گردن درد فقط مخصوص کسانی که با رایانه کار می‌کنند و با استفاده از صفحه کلید رایانه می‌نویسند، نیست، نوشتن با نوشت‌افزارهایی مانند خودکار، مداد، روان‌نویس و خودنویس هم می‌تواند باعث بروز همین دردها یا به اصطلاح علمی ‌اختلالات اسکلتی در نویسندگان شود...
حتما شنیده‌اید که بعضی‌ها می‌گویند من فقط با این خودکار راحت می‌نویسم. خیلی خصوصیت‌ها باید در یک وسیله نوشتن جمع باشد تا امکان راحت نوشتن و راحت بودن را هنگام نوشتن فراهم کند. طراحی خوب، جنس خوب، کیفیت جوهر و عوامل دیگری در کار است که ما از نوشتن لذت ببریم و آسیبی هم به سلامت‌مان وارد نشود.
نوشتن هم می‌تواند موجب دردهای اسکلتی عضلانی شود. گرفتن نوشت‌افزار در دست و زیاد فشار دادن آن روی کاغذ، وضعیت نامناسب قرارگیری نوشت‌افزار روی کاغذ یا انحراف مچ دست هنگام نوشتن از عوامل خطری است که می‌تواند نویسنده را در معرض اختلالات اسکلتی، عضلانی قرار دهد. با این حساب می‌توان گفت دردهای اسکلتی عضلانی فقط گریبان کسانی که با صفحه کلید رایانه کار می‌کنند را نمی‌گیرد و یک نویسنده، دانش‌آموز، دانشجو یا کارمندی که با کاغذ و قلم کار می‌کند و با دست می‎نویسد هم ممکن است در اثر نامناسب بودن نوشت‌افزار، میز یا وضعیت‌های نامطلوب مچ دست دچار این مشکل شود.
● تـاریـخـچـه
در سال ۱۷۰۰ میلادی «برناردو رامازینی» متوجه شد که بین برخی از بیماری‌ها و شغل یا حرفه افراد ارتباط مستقیمی ‌وجود دارد. این پزشک ایتالیایی که روی بسیاری از بیماران خود تحقیق می‌کرد، متوجه شد علت اصلی بیماری در آنها عوامل زیان‌آوری است که در محیط کارشان وجود دارد. «رامازینی» به این بیماران توصیه می‌کرد مدتی از کار خود دست بکشند یا به شغل دیگری بپردازند. پس از مدتی نشانه‌های بیماری کاهش می‌یافت یا به کلی از بین می‌رفت. «رامازینی» در تحقیقات خود نوشته است: «نوشتن نیز باعث بیماری در دست نویسندگان می‌شود و علت آن خستگی عضلات دست نویسنده در اثر فشاری است که وی هنگام نوشتن مجبور است روی کاغذ بیاورد.» در سال ۱۹۹۵ یعنی حدود ۲۹۵ سال پس از رامازینی دکتر گریپ پن، طراح و ارگونومیست نیز روی بیماری نویسندگان تحقیقاتی را انجام داد که نتیجه آن منجر به نوعی طراحی ارگونومیک برای نوشت‌افزار شد. نوشت‌افزارهای ارگونومیک طوری طراحی شدند که نوشتن با آنها بسیار راحت و با کمترین آسیب برای دست باشد.
● نوشت‌افزار خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟
به‌طور کلی نوشت‌افزارهایی که سطح مقطع سه گوش دارند از نوشت‌افزارهایی با سطح مقطع دایره‌ای مناسب‎‌ترند. همچنین نوشت‌افزارهایی که دارای یک پوشش نرم و انعطاف‌پذیر لاستیکی هستند انگشت را آزار نمی‌دهند و برای نوشتن مناسبت‌ترند. بعضی افراد عادت دارند مداد یا خودکار را بین انگشتان خود محکم نگه دارند یا با انگشتان خود فشار زیادی به آن وارد کنند و خودکار را روی کاغذ فشار دهند. این افراد اغلب در ناحیه انگشت اشاره خود دچار درد و آسیب می‌شوند و لازم است از خودکارهایی با پوشش لاستیکی نرم استفاده کنند. در بازار می‌توان نوشت‌افزارهایی را پیدا کرد که با توجه با اصول ارگونومی و بیومکانیک طراحی شده‌اند. طراحی این نوشت‌افزارها به گونه‌ای است که با وضعیت انگشتان و مچ دست کاملا منطبق هستند و هنگام نوشتن با آنها فرد کاملا احساس راحتی می‌کند. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، کیفیت جوهر خودکار و روان بودن آن هنگام استفاده است که باعث می‌شود فرد با آرامش و اعصاب راحت، کار نوشتن را انجام دهد و فشار کمتری به دستش وارد شود.

محمدرضا میرغلامی