کودکم اطرافیان را گاز می گیرد!

«پسری ۱۸ ماهه دارم که عادت بد دندان گرفتن را یاد گرفته است. در مهدکودک، دوستانش را کتک می زند و آنها را گاز می گیرد. این مسأله واقعاً مرا ناراحت کرده است و از دست او ذله شده ام. او حتی …

«پسری ۱۸ ماهه دارم که عادت بد دندان گرفتن را یاد گرفته است. در مهدکودک، دوستانش را کتک می زند و آنها را گاز می گیرد. این مسأله واقعاً مرا ناراحت کرده است و از دست او ذله شده ام. او حتی من و پدرش را نیز دندان می گیرد؛ خصوصاً زمانی که با یکی از خواسته هایش مخالفت کنیم. چکار باید انجام دهم تا این عادت زشت را کنار بگذارد؟»
اینها صحبت های مادری است که از عادت «دندان گرفتن» فرزندش نگران است . ممکن است شما هم مشابه چنین مسائلی را در بین اطرافیان و خانواده دیده باشید.
در سنین پایین، کودک نمی تواند احساساتش مانند درد، ترس، خشم، یأس و ناامیدی را با بیان کلمات بروز دهد. به همین خاطر او سعی می کند رفتارها و حرکات دیگری مانند کتک زدن، دندان گرفتن، هل دادن، نیشگون گرفتن و... را که برایش راحت تر است، به کار گیرد. در مورد نمونه رفتار کودکی که در بالا ذکر شد، باید گفت که این حرکت او در واقع می تواند روشی برای مخالفت با اقتدار بزرگترها باشد. او این شیوه را پیش گرفته تا خشم، ناامیدی و ناخشنودی و یا حتی خیلی ساده تر مخالفت خود را نشان دهد.
● در این شرایط چه عکس العملی باید نشان داد؟
به هیچ وجه نباید این رفتار کودک را تحمل کرد و او را به حال خود گذاشت و یا مسئله را بی اهمیت فرض کرد. شما پدر و مادر عزیز حتماً باید در این موضوع دخالت کنید؛ اما نه به هر روشی! متأسفانه برخی از والدین با دندان گرفتن کودک در واقع می خواهند تا زشتی کار او را به خودش نشان دهند که کاملاً اشتباه است. این شیوه اصلاً راه حل مناسبی نیست و باید از آن خودداری کنید. اعمال رفتار تهاجمی در برابر حرکات کودک، سرمشق مناسبی برای او نیست و شما را از هدف تربیتی دور می کند. به هر ترتیب، در این صورت بچه مفهوم رفتار شما را درک نمی کند. اگر والدین نیز کودک را دندان بگیرند، اقتدار خود را در سطح ارتباط با او از دست می دهند و احساس عدم امنیت به او منتقل می شود.
یک «نه محکم» برای بچه های در این سن، معمولاً می تواند بهترین روش مداخله باشد. این «نه» گفتن به فرزند نشان می دهد که رفتارش برای شما قابل قبول نیست. سپس حواسش را از این رفتار پرت کنید. خصوصاً اینکه درمورد آن تکرار نکنید و یا حرکاتی که او را به دندان گرفتن تحریک می کند، نشان ندهید. سعی کنید خیلی زود این عادت را از ذهن او پاک کنید.