چگونگی بهداشت روانی در مدارس

مدارس نقش مهمی در امر بهداشت روانی در سطح جامعه دارند. معلمان و اولیای مدرسه به عنوان عوامل کلیدی آموزش و پرورش اگر با نیازهای مختلف جسمانی‌، روانی و اجتماعی دانش‌آموزان آشنایی …

مدارس نقش مهمی در امر بهداشت روانی در سطح جامعه دارند. معلمان و اولیای مدرسه به عنوان عوامل کلیدی آموزش و پرورش اگر با نیازهای مختلف جسمانی‌، روانی و اجتماعی دانش‌آموزان آشنایی داشته باشند، بهتر می‌توانند آنان را در جهت موفقیت تحصیلی یاری نمایند. در حال حاضر معمولا به بهداشت روانی کودکان در مدارس توجه کافی نمی‌شود. این در حالی است که درک عوامل اصلی موثر بر بهداشت روانی کودکان می‌تواند در درمان آنان موثر باشد و شناخت این عوامل به پیشرفت تحصیلی و ارتقای سطح بهزیستی هیجانی کودکان کمک می‌کند.
توجه به رشد هیجانی کودکان نه تنها به آنان کمک می‌کند که شهروندان مسوولی بار آیند، بلکه به انگیزه آنان برای یادگیری می‌افزاید. لازم است معلمان درک کنند که چگونه هیجاناتی از قبیل ترس، اضطراب و خشم می‌توانند به انزواجویی یا سایر مشکلات رفتاری بینجامد و مانع یادگیری در دانش‌آموزان شوند.
عدم توجه به نیازهای هیجانی دانش‌آموزان تاثیر غیرقابل اجتنابی بر یادگیری آنان دارد و این امر وظیفه تدریس معلمان را بسیار دشوارتر می‌کند به همین خاطر برای معلمان توجه مستقیم به نیازهای بهداشت روانی کودکان مهم است.
یکی از عوامل موثر در ارتقای بهداشت روانی دانش‌آموزان چگونگی روابط آنان با معلمان است. وجود روابط خوب بین معلم و دانش‌آموزان برای ایجاد محیطی ثمربخش که در آن دانش‌آموزان بتوانند از نظر عاطفی و اجتماعی رشد کنند، بسیار اهمیت دارد. مطالعات تحقیقاتی نشان داده است که بیشتر پیشرفت‌های شناختی و احساسی با انسجام بیشتر و تنش کمتر در کلاس‌ها همراه است و مدارسی که در آن روابط ضعیفی وجود دارد به افسردگی و غیبت دانش‌آموزان منجر می‌شود.
دانش‌آموزان نیاز دارند به خاطر همان چه که هستند، بدون آن که لازم باشد چیز خاصی را نشان دهند احساس مقبول بودن و ارزش‌داشتن کنند. با این حال در بسیاری از مدارس به خاطر محدودیت‌هایی برای معلمان، روابط و تعامل بین دانش‌آموزان و معلمان در سطحی ظاهری برقرار می‌شود. از دیگر عوامل کلیدی در بهداشت روانی دانش‌آموزان این است که در محیط مدرسه از نظر جسمی و عاطفی احساس امنیت نمایند. این امنیت بخصوص برای دانش‌آموزان آسیب‌پذیر اهمیت بسزایی دارد.
برای مثال، مدرسه باید برای مقابله با زورگویی و رفتار مختل‌کننده دانش‌آموزان سیاست‌های خاصی داشته باشد و داشتن حد و مرز و توقعات مشخص و نیز مجموعه‌ای از مقررات توافق شده در این مورد ضرورت دارد. اغلب دانش‌آموزان گلایه می‌کنند که معلمان بر سر آنها فریاد می‌کشند. مهم است که معلمان بتوانند ارتباطی نزدیک با دانش‌آموز برقرار نمایند تا آنان بدانند که وقتی مشکلی دارند می‌توانند با کسی در مدرسه صحبت کنند. بنابراین در این جا سیستم پرورشی جنبه مهم دیگری برای امنیت دانش‌آموزان است.
در مورد دانش‌آموزان نیز ناتوانی در انجام درست وظایف مربوط به مدرسه می‌تواند پیامدهای منفی برای عزت نفس‌شان داشته باشد. برای مثال این که آنها به طور مداوم در موقعیت‌هایی قرار بگیرند که ناکامی را تجربه کنند، می‌تواند به پیامدهای ناگواری برایشان منتهی شود. معلمان می‌توانند به روش‌های مختلفی به عزت‌نفس دانش‌آموزان که یکی از عوامل موثر در بهداشت روانی آنان می‌باشد، تاثیر مثبت بگذارند.
برای مثال، می‌توان این کار را از طریق تحسین و تمجید به جای تنبیه و القای همکاری به جای رقابت در بین دانش‌آموزان انجام داده پس باید در نظر داشت که تعلیم و تربیت موثر مستقیما در نیل به موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان بسیار مفید و موثر است و توجه به بهداشت و سلامت روانی شاگردان در مدارس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.