تمریناتی برای کاهش گُرگرفتگی‌های عضلانی

کمردرد و ناراحتی‌های ناشی از آن از عوارضی است که گاه در اثر گرگرفتگی‌های عضلانی به‌وجود آمده و گاه آسیب‌های ستون مهره‌ها عامل اصلی آن به‌شمار می‌رود. اگرچه این قبیل بیماری‌های …

کمردرد و ناراحتی‌های ناشی از آن از عوارضی است که گاه در اثر گرگرفتگی‌های عضلانی به‌وجود آمده و گاه آسیب‌های ستون مهره‌ها عامل اصلی آن به‌شمار می‌رود.
اگرچه این قبیل بیماری‌های جسمانی قبل از هر چیز باید توسط پزشک متخصص مورد بررسی بیشتر قرار گیرد تا علت اصلی آن شناخته شود اما انجام برخی تمرینات ورزشی به دلیل تقویت عضلات کمک زیادی به حفظ ساختار ستون مهره‌ها کرده و از آن حمایت می‌کند.
روی زمین دراز بکشید و زانوهایتان را خم کنید. دست‌ها را روی شکم قرار دهید و ریه‌هایتان را پر از هوا کنید.
در حالی که عمل دم را انجام می‌دهید عضلات شکم را منقبض کرده و این انقباض را به تدریج به سمت عضلات قفسه گسترش دهید.
پنج ثانیه در این حالت باقی بمانید و پس از بازدم عمیق، تمرین را ۱۰ مرتبه تکرار کنید.
پشت به دیوار بایستید و به آن تکیه کنید. اکنون هر دو پا را ۳۰ سانتی‌متر به سمت جلو ببرید و در حالی که به دیوار تکیه داده‌اید و زانوهایتان خم است، عضلات شکم را منقبض کنید و پاها را به آرامی به سمت جلو ببرید به اندازه‌ای که زانو زاویه‌ای ۴۵ درجه پیدا کند. ۴۵ ثانیه در این حالت بمانید و پس از برگشت به حالت اول تمرین را ۱۰ مرتبه تکرار کنید.
روی زمین دراز بکشید و در حالی که زانوی یک پا را خم کرده‌اید پای دیگر را به حالت صاف ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر از زمین فاصله دهید و یک تا پنج ثانیه به همین حالت نگه دارید. عضلات شکم را در این شرایط منقبض کنید و پس از پائین آوردن پا به آرامی عضلات را شل کنید.
در حالت دراز کشیده روی زمین یک زانو را خم کنید و پس از حلقه کردن دست به پشت زانو، آن را به آرامی به سمت قفسه سینه بکشید.
در این حالت مهره‌های کمر را به زمین بچسبانید و اجازه ندهید فاصله‌ای ایجاد شود. ۲۰ ثانیه در این حالت باقی بمانید.
پس از انجام تمرین آخر در همان حالت یک عدد توپ ورزشی زیر هر دو پا قرار دهید. یک پا را به حالت خم روی توپ قرار داده و پای دیگر را به حالت صاف به بالا ببرید و آن را به سمت بالا بکشید.
۲۰ ثانیه در این حالت باقی بمانید و سپس عضلات را شل کنید. این تمرینات باعث تقویت عضلات شکم و لگن شده و از دردهای کمر به میزان قابل توجهی کم می‌کند.