هوشمندی در سایه انتخاب طلایی

تخم‌مرغ از جمله موادغذایی است که به تنهایی و یا در پخت انواع غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده مغذی منبع غنی و ارزان‌قیمت پروتئین است به‌طوری که هر تخم‌مرغ به‌طور …

تخم‌مرغ از جمله موادغذایی است که به تنهایی و یا در پخت انواع غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این ماده مغذی منبع غنی و ارزان‌قیمت پروتئین است به‌طوری که هر تخم‌مرغ به‌طور میانگین ۶۸ کالری را دربرداشته و حاوی پنج و نیم گرم پروتئین است.
▪ ذخیره کولین
یکی از دلایل مهم برای گنجاندن تخم‌مرغ در برنامه غذایی، ذخیره کولین موجود در آن است. اگرچه بدن انسان قادر به تولید مقداری کولین است اما نمی‌تواند آن را به مقدار کافی تولید کند. کمبود کولین باعث کمبود فولیک اسید خواهد شد.
کولین یک مؤلفه کلیدی در بسیاری از ساختارهای حاوی چربی در غشای سلولی است که انعطاف‌پذیری و یکپارچگی آنها به دریافت کولین به مقدار کافی بستگی دارد. علاوه بر این کولین مولکول مهمی در فرایند سلولی متیلاسیون است. بسیاری از واکنش‌های شیمیایی بدن توسط متیلاسیون که در آن گروه‌های متیل از جایی به جای دیگر انتقال پیدا می‌کند امکان‌پذیر می‌شوند. برای مثال، ژن‌ها در بدن با این روش فعال و یا غیرفعال می‌شوند و سلول‌ها از متیلاسیون برای فرستادن پیام‌ها استفاده می‌کنند. کولین که حاوی سه گروه متیل است، در این فرآیند بسیار فعال است.
کولین همچنین یک مؤلفه کلیدی استیل کولین است. استیل کولین یک انتقال‌دهنده عصبی است که انتقال پیام از عصب‌ها را برعهده دارد. استیل کولین ابتدایی‌ترین ماده شیمیایی بدن است که پیام‌ها را بین اعصاب و ماهیچه‌ها انتقال می‌دهد.
▪ پروتئینی برای پیشگیری از بیماری‌ها
احتمال ابتلا به بیماری‌های التهابی در افرادی که در برنامه غذایی خود به مقدار زیاد از کولین (موجود در زرده تخم‌مرغ و دانه سویا) و بتائین (موجود در سبزیجاتی مانند چغندر و اسفناج) استفاده می‌کنند، حداقل ۲۰ درصد کمتر از سایرین است.
مصرف تخم‌مرغ در کنترل وزن، جلوگیری از تحلیل ماهیچه‌ای و تقویت ماهیچه‌ها، داشتن بارداری سالم، عملکرد مناسب مغز، سلامت چشم و... مؤثر است. تخم‌مرغ منبع غنی ویتامین و موادمعدنی مانند ویتامین آ، ریپوفلاوین، فولیک اسید، ویتامین ب۶، ویتامین ب ۱۲، آهن، کلسیم، فسفر و پتاسیم است.