کودکان نیاز به آموزش کامپیوتر دارند

امروزه متاسفانه دیده می‌شود والدین و معلم‌ها هنوز فکر می‌کنند در مدرسه فقط سه چیز را باید به بچه‌ها آموزش دهند و آن خواندن و نوشتن و حساب است اما باید قبول کرد که زمانه عوض شده …

امروزه متاسفانه دیده می‌شود والدین و معلم‌ها هنوز فکر می‌کنند در مدرسه فقط سه چیز را باید به بچه‌ها آموزش دهند و آن خواندن و نوشتن و حساب است اما باید قبول کرد که زمانه عوض شده است و بچه‌های امروزی وقتی به ۱۰ سالگی می‌رسند، باید در یک سطحی کار با برنامه‌های کامپیوتر، وب‌سایت‌ها و ارتباطات آنلاین را یاد بگیرند چرا که آموزش کامپیوتر به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی امروزی انسان‌ها بدل شده است و آموزش آن برای کودکان یک نیاز اساسی تلقی می‌شود و به نوعی اکنون در اکثر دنیا کار با کامپیوتر از مقطع کودکستان به طور جدی آغاز می‌شود و در این میان کودکان ما دو راه بیشتر پیش روی خود ندارند یا کامپیوتر را یاد بگیرند یا در جهانی که لبریز از تکنولوژی است گم شوند. در این مطلب سعی داریم شما را با نکاتی در این خصوص آشنا کنیم.
● اهمیت
اهمیت یادگیری کامپیوتر توسط کودکان از آنجا آغاز می‌شود که هیچ راهی غیر از این برای استفاده از کامپیوتر وجود ندارد. شاید تلویزیون را با زدن تصادفی دکمه‌هایش بتوان یاد گرفت ولی کامپیوتر ابداً چنین نیست. از دوران ابتدایی تا دانشگاه از آنها خواسته می‌شود برای انجام تکالیف‌شان و به عنوان یک ابزار یادگیری از کامپیوتر استفاده کنند.
● انواع
مهارت‌های متنوعی هست که کودکان هنگام یادگیری کار با کامپیوتر با آن رو به رو می‌شوند. این عناوین شامل فهم سیستم عامل، دانلود و آپلود، ذخیره‌سازی و باز کردن پرونده‌ها و سازماندهی پرونده‌ها و پوشه‌هاست.
● زمان لازم
بچه‌ها به سرعت به سمت کامپیوتر جذب می‌شوند به ویژه زمانی که در یادگیری‌شان از بازی استفاده شود. بچه‌ها در مدت چند هفته کامپیوتر را یاد می‌گیرند.
● موانع و راه‌حل‌ها
اگر مدرسه بچه‌تان دروس کامپیوتر ارائه نمی‌دهد به آسانی می‌توانید در خانه با کمک خود‌تان یا نرم‌افزار یادگیری به او کامپیوتر یاد بدهید.
بازی‌هایی مانند Reader Rabbit کمک می‌کنند تا کودکان رده پیش‌دبستانی یا ابتدایی کامپیوتر را به سرعت یاد بگیرند. در این زمینه وب‌سایت‌های زیادی مانند
www.kidsandcomputers.com هستند که به کودکان کامپیوتر یاد می‌دهند.
● فواید
کودکانی که کار با کامپیوتر را یاد بگیرند آماده خواهند بود که در دنیای تکنولوژیک کار و زندگی کنند.
آنها در عین حال آماده می‌شوند برای دوران دبیرستان و تحصیلات عالی که اغلب کارها و تکالیف‌شان (خیلی بیشتر از زمان خود ما یعنی امروز) مبتنی بر کامپیوتر خواهد بود.
● هشدار
همانند تلویزیون کودکان باید در استفاده از کامپیوتر محدود شوند به ویژه در استفاده از بازی‌های ویدئویی (کامپیوتری).
والدین باید راجع به امنیت در اینترنت با فرزندان‌شان صحبت کنند و آنها را توجیه کنند.
● یک واقعیت جالب
طبق آمار اعلام‌شده در سایت PC.com برای رادیو ۳۸ سال و برای تلویزیون ۱۳ سال و در نهایت برای اینترنت فقط چهار سال طول کشید که تعداد کاربرانش از مرز ۵۰ میلیون بگذرد.