طرز برخورد با برفک در دهان کودک

دهان ما محیطی است متشکل از بافت‌های گوناگونی که هر کدام، وظایف خاص خود را دارند. اگر خوب مشاهده کنیم، می‌بینیم که تمام قسمت‌های داخل دهان ما تقریبا به رنگ صورتی هستند و البته …

دهان ما محیطی است متشکل از بافت‌های گوناگونی که هر کدام، وظایف خاص خود را دارند. اگر خوب مشاهده کنیم، می‌بینیم که تمام قسمت‌های داخل دهان ما تقریبا به رنگ صورتی هستند و البته بعضی مناطق، کمی ‌قرمزتر به نظر می‌رسند که این ناشی از وجود عروق خونی بیشتر در آن نواحی خاص است....
در صورتی که متوجه شویم رنگ دهانمان تغییر کرده، کمی‌ بیشتر باید درباره آن دقت کنیم. یکی از این تغییر رنگ‌ها، سفیدی است که ممکن است داخل دهان اتفاق بیفتد. این تغییر دلایل خاصی می‌تواند داشته باشد. اول اینکه می‌تواند باقیمانده غذا و مواد گوناگون داخل دهان باشد یا در مواردی ما به‌طور طبیعی میکروارگانیسمی ‌در دهان داریم به نام کاندیدا که نوعی قارچ است و در اثر بعضی شرایط تعدادش داخل دهان زیاد می‌شود. این افزایش تعداد، عارضه‌ای ایجاد می‌کند به‌ نام کاندیدیازیس که در کودکان به برفک معروف است ولی مختص کودکان نیست و افراد بالغ نیز به دلایل متعدد می‌توانند به آن مبتلا شوند. در این موارد، با کشیدن گاز استریل روی نواحی سفید، به‌‌طور معمول، سفیدی از بین می‌رود ولی اگر گاز را کشیدیم و پاک نشد، نشان می‌دهد که اتفاقی در مخاط دهان ما افتاده که باعث شده ضخامت مخاط، زیاد شود و در اثر جذب رطوبت داخل دهان، این مخاط ضخیم به رنگ سفید درآید یا به دلایلی مانند سوختگی یا زخم، نقطه موردنظر، سفید شود.
در شرایط طبیعی، قارچی در دهان ما وجود دارد به‌ نام کاندیدا که به‌وسیله سایر میکروب‌های دهان کنترل می‌شود. اگر تعادل میان این میکروب‌ها به هم خورد، قارچ‌ها می‌توانند رشد کنند و موجب ایجاد عفونت در دهان یا سایر قسمت‌های گوارشی شوند. برفک معمولا دهان را درگیر می‌کند و شما باید خودتان اقداماتی را انجام دهید. از نخستین اقداماتی که می‌توانید انجام دهید، این است که اگر کودک از خوردن غذا خودداری می‌کند، دهان او را بررسی کنید و در صورت بروز نواحی سفیدرنگ، سعی کنید آن را با دستمالی تمیز پاک کنید. اگر این لکه‌ها به راحتی پاک نمی‌شوند یا مخاط زیر آنها قرمز ملتهب است یا خونریزی می‌کند، کودک به احتمال زیاد مبتلا به برفک دهان است.
توصیه دوم این است که از دادن غذاهای ادویه‌دار به کودک پرهیز و تمام غذاها را به خوبی خنک کنید. ماست بهترین غذایی است که می‌توانید به کودک خود بدهید. مراجعه به متخصص بیماری‌های دهان برای تشخیص قطعی و تجویز داروی ضدقارچ نیز توصیه می‌شود.

دکتر آرش منصوریان
متخصص بیماری‌های دهان
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران