تأثیر تزریق آواستین در چشم دیابتی‌ها

چنانچه بیماری قند کنترل نشود، در طول زمان مویرگ‌های غیرطبیعی در شبکیه به وجود می‌آید که باعث تشکیل بافت‌های فیبرواسکولر روی شبکیه می‌شود و آن را از جای خود جدا می‌کند و دید …

چنانچه بیماری قند کنترل نشود، در طول زمان مویرگ‌های غیرطبیعی در شبکیه به وجود می‌آید که باعث تشکیل بافت‌های فیبرواسکولر روی شبکیه می‌شود و آن را از جای خود جدا می‌کند و دید چشم را به شدت کاهش می‌دهد.
عوارض چشمی دیابت در چند دسته طبقه‌بندی می‌شوند و بهترین روش برای پیشگیری از عوارض چشمی دیابت، کنترل دایمی قندخون است. نکته مهم اینجاست که این عوارض می‌تواند توسط لیزر درمان شود. اما وقتی می‌خواهیم ناحیه مرکزی چشم را لیزر کنیم، قبل از لیزرکردن داروی آواستین را به داخل چشم تزریق می‌کنیم. برای اینکه تورم چشم و حجم مایع داخل چشم کمتر شود و لیزر بهتر بتواند پاسخ درمانی داشته باشد.آواستین یک داروی ضدتشکیل عروق جدید است و باعث می‌شود تورم ته چشم کاسته و فعالیت عروقی که به خاطر دیابت تشکیل شده‌اند، کمتر شود و درنتیجه درمان با لیزر بهتر جواب بدهد و دید فرد مبتلا به دیابت اصلاح شود.
بعضی از بیماران گمان می‌کنند که وقتی تزریق دارویی برایشان انجام می‌شود به این معناست که دیابت پیشرفته‌ای دارند اما چنین نیست و این تزریق مربوط به کسانی می‌شود که تورم در مرکز دیدشان دارند و قرار است مورد لیزردرمانی قرار بگیرند. در گذشته از تزریق کورتون استفاده می‌شد که به دلیل طویل‌المدت‌بودن اثر کورتون فرد دچار تاری دید شده و حس می‌کرد دانه‌هایی مرتبا جلوی چشمش حرکت می‌کنند و در فضا معلق‌اند. همچنین فشار داخل چشم بالا می‌رفت. به همین دلیل امروزه تزریق کورتون بسیار کمتر انجام می‌شود و اگر پزشک متخصص دارای تبحر باشد، معمولا تزریق آواستین هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند اما اگر سرنگ تزریق به لنز برخورد کند امکان خون‌ریزی مختصر یا تاری دید وجود دارد که همان‌طور که ذکر شد بسیار نادر است. اگر بیماری خود را خوب کنترل نکنید و تحت‌نظر چشم‌پزشک قرار نگیرید ممکن است عواقب وخیم چشمی در انتظارشان باشد.

دکتر هرمز شمس
استاد چشم‌پزشکی