نسخه خانگی درمان بیماری های تنفسی

ترکیبات مؤثر موجود در ۶ گیاه زیر نقش کمک‌کننده‌ای در بهبود بیماری‌های دستگاه تنفسی مانند سرفه، آسم، گلودرد، خستگی، عفونت و همچنین سرماخوردگی و آنفلوآنزا دارد. آویشن، جعفری، …

ترکیبات مؤثر موجود در ۶ گیاه زیر نقش کمک‌کننده‌ای در بهبود بیماری‌های دستگاه تنفسی مانند سرفه، آسم، گلودرد، خستگی، عفونت و همچنین سرماخوردگی و آنفلوآنزا دارد.
آویشن، جعفری، جعفری فرنگی، پونه کوهی، بومادران و زوفا، علاوه بر تأثیری که در درمان بیماری‌های دستگاه تنفسی دارند، نقش ویژه‌ای نیز در بهبود بیماری‌های شایع در فصل زمستان، مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا، ایفا می‌کنند.
▪ آویشن: گیاهی کوهستانی و معطر است که تنوع زیادی دارد. این گیاه دارای طبیعتی گرم و خشک است و یکی از قوی‌ترین گیاهان برای درمان بیماری‌های دستگاه تنفسی است، که هم به صورت دم‌کرده و هم برای تزئین و طعم‌دار کردن انواع غذاها استفاده می‌شود.
مصرف آن به صورت جوشانده برای رفع تنگی‌نفس، برونشیت، سرفه، آسم، سیاه سرفه و همین‌طور سردرد، زکام و سوءهاضمه توصیه می‌شود.
برای این منظور ۱۰ گرم آویشن را در یک لیتر آب ریخته و جوشانده آن در طول روز میل شود. علاوه بر این آویشن برای تقویت اعصاب، درمان افسردگی، خستگی و بی‌خوابی نیز مفید است و خاصیت ضدمیکروبی و ضدقارچی نیز دارد، اما به سبب ماده‌ای موسوم به تیمون در آن که خاصیت سمی دارد، نباید در مصرف آن زیاده‌روی شود. روغن فرار آویشن را نیز فقط جهت استعمال خارجی باید استفاده کرد.
▪ جعفری: جعفری سرشار از آهن، ویتامین آ، ث و دی است و به بالا بردن توان سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می‌کند علاوه بر این ترکیبات موجود در آن از تشکیل تومورهای مغزی جلوگیری و فعالیت آنزیمی را که مسئول پیشگیری از تخریب سلولی است، تحریک و مواد سرطان‌زا موجود در دود سیگار را خنثی می‌کند.
همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن نیز از تخریب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد اکسیژن جلوگیری می‌کند.
▪ جعفری فرنگی: این گیاه از آن دسته از گیاهان قابل رویش در سرمای زمستان است، این گیاه غنی از ویتامین ث است و با تأثیر فراوانی که در کاهش علائم بیماری آسم و التهابات دستگاه تنفسی دارد، عملکرد متفاوتی نسبت به دیگر گیاهان، در بدن انجام می‌دهد. همچنین این گیاه کاهش‌دهنده سردردهای زمستانی ناشی از بادهای سرد است.
علاوه بر این سبزی جعفری فرنگی، تصفیه‌کننده خون و بهبوددهنده بیماری تنگی عروق است و طعم خوب آن مناسب برای طبخ غذا است.
▪ پونه کوهی: گیاه پونه کوهی گیاهی خوشبو شبیه نعناع و پونه است و برای رفع گلودرد، سرفه، خستگی و خارش گلو مؤثر است و از آنجا که باعث تعریق بیشتر می‌شود به بهبود علائم سرماخوردگی و دفع عفونت‌ها و سموم از بدن کمک قابل‌توجهی می‌کند.
گیاه پونه کوهی باعث انقباضات رحمی شده از این جهت مصرف آن برای زنان باردار توصیه نشده است.
باید توجه داشت مصرف روغن پونه بشدت خطرناک است و سبب از کارافتادگی کلیه، تشنج و اغما می‌شود.
▪ بومادران: بومادران گیاهی است که اغلب پزشکان برای از بین بردن علائم بیماری آنفلوآنزا، تب و عفونت‌ها، مخصوصاً عفونت‌های سینوس‌ها توصیه می‌کنند.
ترکیب گیاه بومادران و نعناع یک داروی گیاهی بسیار مؤثر برای درمان بیماری‌های فصل زمستان و التهابات دستگاه تنفسی است.
▪ زوفا: درختچه‌ای با ساقه‌های منشعب که به حالت خودرو در نواحی جنوب اروپا، ایران، هند و ترکیه می‌روید. گیاه زوفا یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی به‌شمار می‌رود. از دم‌کرده این گیاه برای درمان بیماری‌های مربوط به دستگاه تنفس مانند سرفه، برونشیت، آسم و سیاه‌سرفه استفاده می‌شود.
نوشیدن زوفای جوشیده با عسل و گیاه سداب به افراد مبتلا به روماتیسم و کسانی که دارای سرفه‌های شدید و تنگی‌نفس هستند و همین‌طور افرادی که نفس‌شان با خس‌خس همراه است کمک قابل‌توجهی می‌کند.
اگر گل زنبق یا سوسن یا شاهی به آن اضافه شود، دارویی مفید برای ورم یا آماس لوزه است که باید با آن گلو را شست‌وشو داد. همچنین این گیاه برای کاهش خلط گلو مشکلات ناشی از سرما یا بیماری‌های قفسه سینه و ریه مناسب است و مانند شربت استفاده می‌شود.قبل از مصرف هر نوع گیاه دارویی با یک گیاه‌شناس و یا یک محقق باید مشورت کرد زیرا بعضی از گیاهان با برخی داروها تداخل دارند و همچنین بعضی از گیاهان را نباید با گیاهان دیگر مصرف کرد.