خطر رانندگی همراه با خواب آلودگی

اغلب مردم می‌دانند رانندگی بدون توجه به علائم و قوانین چه خطراتی برای راننده و سایر افراد ایجاد می‌کند. اما آنها معمولا توجهی به خواب‌آلودگی و خستگی ندارند و آن را دلیلی برای …

اغلب مردم می‌دانند رانندگی بدون توجه به علائم و قوانین چه خطراتی برای راننده و سایر افراد ایجاد می‌کند. اما آنها معمولا توجهی به خواب‌آلودگی و خستگی ندارند و آن را دلیلی برای توقف رانندگی نمی‌دانند.
آنها نمی‌دانند با نادیده گرفتن این شرایط چه اشتباه بزرگی مرتکب شده و چه خطراتی را برای خود و سایر سرنشینان ایجاد خواهند کرد. خواب‌آلودگی و خستگی باعث عملکرد نادرست و کاهش سرعت واکنش راننده شده و همین می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد.
در این نوشتار به برخی نکات و اشتباهات در رانندگی اشاره می‌کنیم:
- مصرف کافئین به هر شکلی؛ قهوه، آدامس یا نوشیدنی‌های حاوی کافئین، می‌تواند هوشیاری فرد را به مقدار بسیار کم افزایش دهد؛ البته فراموش نکنید تاثیر آن حداقل ۳۰‌دقیقه پس از مصرف خود را نشان می‌دهد. اما کافئین هیچ‌وقت نمی‌تواند خستگی‌های شدید را کاهش دهد و در مورد کسانی که به خوردن قهوه معتاد هستند نیز پاسخی نمی‌دهد.
- بیشتر تصادفات و مشکلات ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی، بین ساعت‌های ۴ تا ۶ صبح اتفاق می‌افتد. اما خطرات رانندگی تنها به این ساعات اندک محدود نمی‌شود. ساعات اوج ترافیک و زمانی که انبوهی از ماشین‌ها در حال حرکت هستند، نیز خطرات ناشی از رانندگی شما را تهدید می‌کند.
- برخی افراد هم به اشتباه تصور می‌کنند، تنها رانندگان کهنسال هستند که هنگام رانندگی دچار خواب‌آلودگی و خستگی شده و خطرات آنها را تهدید می‌کند. در حالی که بیش از نیمی از تصادفات ناشی از خستگی توسط رانندگان جوان ـ کمتر از ۲۵ سال ـ اتفاق می‌افتد. مردان، افرادی که به اختلالات خواب دچار هستند، بزرگسالانی که فرزندانی خردسال دارند و کسانی که کارهای شیفتی دارند، بیشتر در معرض بروز خطرات رانندگی هستند.
- آیا هوای خنک خواب‌آلودگی را از بین می‌برد؟ پایین کشیدن شیشه‌ها برای رهایی از حس خواب‌آلودگی، ممکن است شما را خنک کند، اما برای مقابله با خواب‌آلودگی تاثیر چندانی ندارد. اگر کمی دقت کنید متوجه می‌شوید مردم در شب‌های سرد زمستان هم می‌توانند براحتی بخوابند. در حقیقت، خنک حفظ کردن فضای اتاق شیوه‌ای مناسب برای داشتن خوابی راحت است. همچنین بلند کردن صدای موسیقی یا رادیوی ماشین هم کمک زیادی به کاهش خواب‌آلودگی و خستگی شما نخواهد کرد.
- در مسیرهای طولانی، داشتن همراهی در ماشین کمک زیادی به شما می‌کند. بنابراین اگر ممکن است برای سفرهای طولانی مدت، فردی را با خود همراه کنید؛ بهتر است این شخص توانایی رانندگی هم داشته باشد تا در مواقع ضروری به شما کمک کند.
- چرتی کوتاه هنگام خستگی، بهترین راه‌حل است. در محلی مناسب ماشین را متوقف کرده و ساعت یا گوشی تلفن همراه خود را تنظیم کنید تا پس از ۱۵‌تا ۲۰ دقیقه شما را بیدار کند. فراموش نکنید چرتی طولانی‌تر از این مدت، شما را بیشتر گیج و خسته می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید بیش از نیم ساعت بخوابید، بهتر است طوری برنامه‌ریزی کنید که شب را در آن محل بمانید.
در صورتی که دائم خمیازه می‌کشید یا پلک می‌زنید تا خود را بیدار نگه دارید، احساس خستگی و عصبانیت می‌کنید، بی‌حال و بی‌توجه هستید، در حال رانندگی به علائم و مسیرها بی‌توجه هستید یا نمی‌توانید سر خود را براحتی صاف نگه دارید، دقت کنید؛ این موارد همگی علائم خستگی و خواب‌آلودگی هستند که باید آنها را جدی گرفت.

Webmd ‌
مترجم: نیلوفر اسعدی بیگی