حرکت انتقالی زمین  وتغییرات در منظره آسمان

در اثر گردش زمین به دور خورشید (حرکت انتقالی)، منظره آسمان در تغییر است. گویی که ما، در یک چرخ و فلک نشسته ایم و در طی حرکت، کل فضای بیرون از چرخ را بتدریج می بینیم و تمام این مناظر …

در اثر گردش زمین به دور خورشید (حرکت انتقالی)، منظره آسمان در تغییر است. گویی که ما، در یک چرخ و فلک نشسته ایم و در طی حرکت، کل فضای بیرون از چرخ را بتدریج می بینیم و تمام این مناظر بعد از یک سال دوباره تکرار می شوند، در صورتیکه قبل از حرکت، دیدن یکباره مناظر بیرون، ممکن نبود.
از دید فضایی، جائی که حتی نشانی از جو زمین نیز نباشد، یک ناظر قادر خواهد بود که ستارگان را در تمام جهات آسمان، در یک آن مشاهده کند. ولی در زمین، صورتهای فلکی تابستان تا شب های زمستان دیده می شوند و صورتهای فلکی پاییز تا شب های بهار و برعکس.
بشر مدتهای مدیدی فکر می کرد که خورشید به دور زمین در گردش است. آنها مسیر حرکت ظاهری خورشید نسبت به ستارگان را در طی یک سال، به دوازده بخش تقسیم می کردند و به هر بخش، صورت فلکی معینی را( که در آن قسمت آسمان دیده می شود) منسوب می ساختندو بدین طریق بود که تقویم ساخته شد. این صورت های فلکی اکثرا اسامی حیوانات را دارند و برج نامیده می شوند و مسیر حرکت ظاهری خورشید در میان ستارگان به دایره البروج مشهور است.اسامی دوازده برج یا ماه به ترتیب عبارتند از حمل، ثور، جوزا، سرطان، اسد، سنبله، میزان، عقرب، قوس، دلو، حوت که همان ترتیب ماههای ایرانی را دارند.

نویسنده : مینا جعفرزاده