هضم غذا چقدر طول می‌کشد؟

زمانی که طول می‌کشد تا هر ماده غذایی در بدن ما هضم و جذب شود، با توجه به خوراکی‌های مختلفی که می‌خوریم، متفاوت است، اما معمولا، ۲۴ تا ۷۲ ساعت زمان می‌برد تا تمام غذای خورده‌شده …

زمانی که طول می‌کشد تا هر ماده غذایی در بدن ما هضم و جذب شود، با توجه به خوراکی‌های مختلفی که می‌خوریم، متفاوت است، اما معمولا، ۲۴ تا ۷۲ ساعت زمان می‌برد تا تمام غذای خورده‌شده در یک فرد بزرگسال هضم و جذب شود.
غذایی که می‌خورید، ۶ تا ۸ ساعت بعد از طریق سیستم بلع، به معده می‌رسد و از آنجا روانه روده کوچک می‌شود. سپس، از روده کوچک به روده بزرگ یا همان کولون می‌رود تا عمل جذب آب و هضم غذا انجام و نهایتا مواد اضافی دفع ‌شود. با «پوستر» این هفته «سلامت» همراه شوید تا ببینید هر یک از گروه‌های غذایی برای هضم به چه مدت زمانی نیاز دارند.
▪ مواد نشاسته‌ای۳ تا ۴ ساعت
یکی از مهم‌ترین منابع تامین گلوکز و انرژی بدن، مواد نشاسته‌ای مانند ذرت یا سیب‌زمینی هستند. حدود ۳ تا ۴ ساعت طول می‌کشد تا مواد نشاسته‌ای در بدن هضم شوند و این زمان، زمان نسبتا کوتاه و مناسبی برای هضم آنها محسوب می‌شود.
▪ فـیـبـر۱۲ ساعت
بدن ما تا وقتی به فیبر موجود در موادغذایی نیاز داشته باشد، ترکیبات آنها را نمی‌شکند و هضمشان نمی‌کند. خوراکی‌هایی مانند هویج، حبوبات و جوی دوسر به وفور فیبر دارند و میوه‌ها هم منابع خوبی برای دریافت فیبر هستند. فیبر موجود در خوراکی‌ها به بهبود کارکرد روده و شکم کمک می‌کند و جلوی ابتلا به یبوست را می‌گیرد. بنابراین، بدن به این ماده مغذی اجازه می‌دهد تا کارش را به خوبی انجام دهد و بعد از حدود ۱۲ ساعت، شروع به هضم آن می‌کند.
▪ پـروتـئین‌ها ۱تا ۳ روز
نیمی از پروتئینی که ما در طول یک روز می‌خوریم، صرف ساختن یا بازسازی سلول‌های بدنمان می‌شود. انواع گوشت‌، قارچ، تخم‌مرغ و سویا از جمله منابع پروتئینی هستند. شاید بد نباشد بدانید که ۹۷ درصد از گوشت قرمزی که می‌خوریم، به راحتی در بدن هضم می‌شود و مدت زمان زیادی هم در معده باقی می‌ماند؛ یعنی وقتی ما یک وعده گوشت قرمز می‌خوریم، چون این ماده‌غذایی مدت طولانی‌تری نسبت به منابع فیبر در معده‌مان باقی می‌ماند، دیرتر احساس گرسنگی می‌کنیم. بنابراین تعجب نکنید اگر می‌گوییم حدود ۱ تا ۳ روز طول می‌کشد تا مواد پروتئینی در بدنمان هضم شوند!
▪ شیـر و لبنـیات ۵ تا ۶ ساعت
این گروه از موادغذایی جزو مهم‌ترین منابع دریافت کلسیم و ویتامین‌ D در بدن هستند. مدت‌زمانی که طول می‌کشد لبنیات در بدن هضم شوند، به سن، جنس و وزن فرد مصرف‌کننده و حتی نوع کم‌چرب یا پرچرب لبنیات، بستگی دارد. اما به‌طور کلی، حدود ۵ تا ۶ ساعت طول می‌کشد تا شیر و لبنیات در بدن هضم شوند.
▪ چـربـی‌ها ۱۵ ساعت
اگر مصرف چربی روزانه‌مان را به چربی‌های خوب مانند ماهی‌های چرب، انواع مغزها، روغن زیتون یا روغن کانولا و مانند اینها محدود کنیم، می‌توانیم به بهبود وضع سیستم ایمنی بدن و بالا رفتن انرژی روزانه‌مان امیدوار باشیم. چربی‌ها از موادغذایی‌ای هستند که هضم‌شان در بدن به زمانی نسبتا طولانی نیاز دارد. برخی از متخصصان معتقدند به دلیل اینکه چربی‌ها برای انجام فعالیت‌های فکری و جسمی روزانه مصرف می‌شوند، نزدیک به ۱۵ ساعت طول می‌کشد تا در بدن هضم شوند.
▪ مـیـوه‌ها و سـبـزی‌ها کمتر از ۱۲ ساعت
از خواص انواع میوه‌ها و سبزیجات، هرچه بگوییم، کم گفته‌ایم! این گروه از خوراکی‌ها، سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین هستند و مصرف منظم روزانه آنها می‌تواند از ابتلا به سرطان و برخی بیماری‌ها، پیشگیری کند. مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک میوه یا سبزی در بدن هضم شود، با توجه به نوع آن میوه و سبزی بسیار متفاوت است اما معمولا کمتر از ۱۲ ساعت طول می‌کشد تا میوه‌ها و سبزیجات در بدن هضم شوند.