گزنه گیاهی مفید برای ده ها بیماری

گزنه گیاهی است که در ویرانه ها ، باغ ها و نقاط مرطوب که چهارپایان از آن عبور می کنند به صورت خودرو می روید و از دوران کهن تاکنون برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شده است. به …

گزنه گیاهی است که در ویرانه ها ، باغ ها و نقاط مرطوب که چهارپایان از آن عبور می کنند به صورت خودرو می روید و از دوران کهن تاکنون برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شده است.
به گزارش ایرنا ، گزنه از دوران ماقبل تاریخ نیز وجود داشته و مردم آن زمان از آن برای تغذیه استفاده می‌کرده و از خواص درمانی آن اطلاع داشته اند. جالینوس حکیم که در قرن دوم میلادی زندگی می ‌کرد آن را برای رفع سرماخوردگی و بیماریهای دستگاه تنفسی تجویز می کرد.
ساقه این گیاه علفی و چند ساله چهار گوش است و به طور قائم تا ارتفاع یک متر بالا می‌رود. این گیاه در ویرانه ها ، ‌باغ ها و نقاط مرطوب که چهارپایان از آن عبور می‌کنند به حالت خودرو می‌روید ، ریشه این گیاه خزنده است و در ناحیه‌ای که سبز می‌شود کم‌کم تمام منطقه را فرا می‌گیرد.
ساقه این گیاه را پرزها و تارهای مخروطی شکل پوشانده که در صورت لمس کردن ساقه به دست می‌چسبد و پوست را می‌گزد که تولید خارش و سوزش می‌کند و شاید به همین دلیل آنرا گزنه نامیده‌اند.
تخم آن نرم ، ریز و تیره رنگ و مانند تخم کتان است، قسمت مورد استفاده این گیاه برگ های تازه ، ریشه ، شیره و دانه آن است.
● پراکنش جغرافیایی
در ایران در ییلاقات اطراف تهران ، شمیرانات و درکرج در دامنه‌های البرز، کندوان ، پل زنگوله ، در مناطق شمالی در گیلان درهرزویل و جنگل نودی ، عمارلو ، راه کبوترچاک به زردچیان ، رودبار، آستارا، بندرگز و درآذربایجان در دامنه ‌های سهند ، زنقاب ، دیلمان و ارسباران به طورخودرو دیده می‌شود.
● ترکیبات شیمیایی
گزنه دارای تانن ، لسیتین ،‌ اسید فرمیک ، نیترات پتاسیم و کلسیم است، ترکیبات آهن دارد و دارای ویتامین c و نوعی گلوکوزید است که پوست را قرمز می‌کند، از سرشاخه‌های این گیاه ماده قرمز رنگی به نام اورتی‌سین استخراج می‌شود.
● خواص دارویی
گزنه ، مو را تقویت می کند و از ریزش موی سر جلوگیری می‌نماید و حتی در بعضی از موارد موی سر دوباره می‌روید. برای استفاده از این خاصیت ۶ گرم سر شاخه‌ها و برگ ها و ریشه گزنه را به تنهایی و یا با ۳۰ گرم چای کوهی در یک لیتر آبجوش ریخته و آنقدر بجوشانید تا حجم مایع به نصف برسد، شبها مقداری از این مایع را به سر بمالید و صبح بشویید.
برای براق شدن و جلا دادن به موها بعد از شستشوی سر موها را با چای گزنه ماساژ دهید، بدین منظور یک قاشق چایخوری برگ گزنه خشک را در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید بماند،‌ ماساژ دادن با این چای ، شوره سر را برطرف می‌کند.
دستگاه هاضمه را تقویت می‌کند ، ادرار را زیاد می‌کند ، برای درمان بیماری قند مفید است بدین منظور یک فنجان چای گزنه را سه بار در روز میل کنید ، ترشح شیر را در زنان شیرده زیاد می‌کند ، اخلاط خونی و بیماریهای پوستی را برطرف می‌کند و دانه گزنه برای باز کردن عادت ماهیانه کاربرد دارد.
در درمان کم‌خونی موثر است و تعداد گلبول های قرمز را زیاد می‌کند ، اگر در ادرار خون وجود داشته باشد گزنه آنرا برطرف می‌کند ، عرق‌آور ، پاک کننده اخلاط سینه ، ریه و معده است ، نیروی جنسی را تقویت و گرفتگی های کبدی را رفع می‌کند.
برای از بین بردن زگیل ، ضماد برگ های تازه آنرا روی زگیل بمالید ، برای پاک کردن مثانه ، رفع عفونت مثانه و دفع سنگ از مثانه ، برگ گزنه را همراه با ریشه شیرین بیان دم کنید و بنوشید.
برای التیام زخم ها و زخم های سرطانی از ضماد تخم گزنه مخلوط با عسل استفاده کنید ، برای برطرف کردن کهیر از جوشانده گزنه به مقدار سه فنجان در روز بنوشید ، درد نقرس را کاهش می‌دهد.
همچنین برای برطرف کردن ناراحتیهای زنانه قبل از عادت ماهیانه از چای گزنه استفاده کنید ، ناراحتی های کلیه را برطرف می‌کند ، ضماد آن درد عضلانی را تسکین می دهد ، کرم معده و روده را می‌کشد ، درمان کننده بواسیر است و برای برطرف کردن درد رماتیسم ، برگهای تازه آنرا روی پوست بمالید.
● طرز استفاده
▪ دم کرده گزنه: مقدار ۴۰ گرم برگ گزنه را در یک لیتر آبجوش ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید، مقدار مصرف آن سه فنجان در روز بعد از غذا است.
▪ جوشانده گزنه: مقدار ۳۰ گرم گزنه را در یک لیتر آب ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه آن را بجوشانید، این جوشانده برای تصفیه خون مفید است ، مقدار مصرف آن یک فنجان بین غذاها در روز است.
● مضرات
گزنه اگر بیش از حد استفاده شود ممکن است برای روده‌ها و کلیه‌ها مضر باشد بنابراین بهتر است با صمغ عربی و کتیرا خورده شود.
مقدار مصرف بیش از ۱۰ گرم در روز ممکن است باعث بند آمدن ادرار شود، زنان باردار و کودکان باید از مصرف آن خوداری کنند.