متناسب با پوست‌تان خرید کنید!

تعیین نوع پوست در انتخاب و خرید مواد آرایشی - بهداشتی مناسب، اهمیت دارد. وقتی شما بدانید پوستتان از چه نوعی است حتی می‌توانید مراقبت‌های خاص پوستی را که برایتان ضرورت دارد، …

تعیین نوع پوست در انتخاب و خرید مواد آرایشی - بهداشتی مناسب، اهمیت دارد. وقتی شما بدانید پوستتان از چه نوعی است حتی می‌توانید مراقبت‌های خاص پوستی را که برایتان ضرورت دارد، انجام دهید. حالت پوست شما امکان دارد در اثر تغییرات هورمونی نیز دچار تغییر شود.
شاید شنیده باشید که بعضی از خانم‌ها می‌گویند از وقتی باردار شده‌اند پوستشان خیلی خشک شده و با اینکه تا به حال نیازی به استفاده از مرطوب‌کننده نداشته‌اند، حالا بدون استفاده از آن احساس ناخوشایندی پیدا می‌کنند. پوست را می‌توان به ۵ نوع خیلی‌چرب، چرب، معمولی، خیلی‌خشک، خشک و مختلط تقسیم کرد. پوست‌ چرب، پوست حالت براق دارد، منافذش گشاد است، رنگ آن تا حدی زرد است و ضایعات پوستی مانند انواع جوش‌ها ممکن است روی این نوع پوست دیده شود. در پوست خشک، منافذ کوچک و تنگ است و پوست زبر و نازک و دارای چین‌های ریز است. امکان دارد پوسته‌‌پوسته‌هایی را نیز در سطح پوست ببینید. پوست‌های معمولی شاداب هستند و انعطاف خوب و قوام سفتی دارند. در پوست مختلط که شایع‌ترین نوع پوست است، قسمت‌هایی از پوست چرب و قسمتی خشک است. معمولا مناطق مرکزی صورت (روی بینی و چانه) به علت وجود غدد چربی فعال‌تر، چرب و در نواحی محیطی صورت مانند گونه‌ها پوست خشک است. کسانی که پوست خشک دارند، باید سعی کنند رطوبت پوستشان را در طول روز حفظ کنند و به ویژه در فصول سرد و خشک لازم است از ترکیبات آرایشی بهداشتی مناسبی استفاده کنند که علاوه بر خاصیت مرطوب کنندگی زیاد، پوشش ضخیمی هم روی پوست ایجاد کنند. اگر پوست شما خیلی خشک است، باید حتما زیر کِرِم آرایشی‌تان از یک مرطوب‌کننده قوی پوست استفاده کنید. دارند‌گان پوست‌های خشک باید دقت کنند که در صورت عدم رعایت این نکات مستعد بروز چین وچروک‌های پوستی‌اند. کسانی که پوست‌های چرب دارند، از آنجا که پوستشان مستعد جوش زدن است باید در انتخاب فرآورده‌های آرایشی دقت کنند و در مواردی که پوستشان دچار آکنه می‌شود هرچه سریع‌تر برای ریشه‌یابی و رفع علل به وجود آورنده آن با متخصص پوست مشورت کنند. در یک آزمایش ساده می‌توانید نوع پوستتان را مشخص کنید. صبح پس از برخاستن از خواب، صورت خود را با آب و صابون بشویید و خشک کنید و هیچ ترکیبی به پوست خود نزنند. طی روز به‌طور مرتب روی بینی خود را نگاه کنید یا با انگشت روی بینی خود بکشید.
اگر تا عصر هیچ چربی حس نکردید و روی بینی‌تان پوسته‌پوسته شده بود پوستتان خیلی خشک است اما اگر پوست بینی پوسته‌پوسته نشده پوست شما خشک است. اگر پوست بینی طبیعی و کمی چرب است پوست شما معمولی است. اگر تا ظهر پوست بینی شما چرب شده بود، پوست شما چرب و اگر یکی ۲ ساعت پس از شست‌و‌شوی صبحگاهی پوست بینی خود را خیلی چرب یافتید، پوست شما بیش از حد چرب است. اگر تشخیص این حالت‌ها برایتان سخت است لازم است قبل از استفاده از محصولات بهداشتی، آرایشی از متخصص پوستتان در مورد نوع پوست پرس‌وجو کنید.

دکتر غلامحسین غفارپور
متخصص پوست و مو
عضو هیات علمی دانشگاه