به متخصص مرتبط مراجعه کنید

● آشنایی با انواع توده‌های گردنی و علل به ‌وجود آورنده آن از کیست‌ها و ناهنجاری‌های عروقی به عنوان عوامل مادرزادی ایجاد توده‌های گردنی نام می‌برند. در مواردی، غده‌های لنفاوی …

● آشنایی با انواع توده‌های گردنی و علل به ‌وجود آورنده آن
از کیست‌ها و ناهنجاری‌های عروقی به عنوان عوامل مادرزادی ایجاد توده‌های گردنی نام می‌برند. در مواردی، غده‌های لنفاوی گردن بر اثر عفونت بزرگ شده، به صورت توده‌هایی در گردن قابل لمس هستند. از نظر اندازه، توده‌های بالاتر از یک سانتیمتر در گردن به بررسی نیاز دارند و در اطفال و سنین بالای ۵۰ سال به دلیل زیاد بودن بدخیمی از اهمیت بیشتری برخوردارند. از سوی دیگر عفونت‌های گوش، هنوز شایع‌ترین علل ناشنوایی یا افت شنوایی در کشور به شمار می‌رود. از سال‌ها پیش در ایران (به عنوان اولین کشور خاورمیانه) با انجام جراحی‌های کاشت حلزون به بخش وسیعی از ناشنوایان مادرزادی کمک شده و هم‌اینک شاهد نتایج مثبت و قابل قبول این اعمال هستیم به گونه‌ای که بسیاری از کودکانی که در دهه اخیر با این جراحی تحت عمل قرار گرفته‌اند، امروز نه‌تنها در مراکز ناشنوایان نگهداری نمی‌شوند بلکه همانند هم‌سن و سالان خود به دبستان، دبیرستان و دانشگاه می‌روند و گروهی هم از دانشگاه‌ها در رشته‌های مختلف فارغ‌التحصیل شده‌اند.
شایع‌ترین علل عفونی ایجاد توده در گردن، لوزه‌ها، دندان‌ها، سینوس‌ها، ابتلا به بیماری سل و توکسوپلاسموز (بیماری عفونی که افراد در معرض تماس با گربه به آن مبتلا می‌شوند) عنوان می‌شود. در «دوازدهمین کنگره بین‌المللی انجمن علمی جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن ایران» که ۱۰ تا ۱۴ آبان‌ماه با حضور استادان برجسته رشته گوش، گلو و بینی برگزار شد، موضوع توده‌های گردنی مورد بحث قرار گرفته و روش‌های علمی تشخیصی و درمانی آن ارائه شد. دکتر «علیرضا جعفری» دبیر اجرایی این کنگره با هشدار نسبت به جدی گرفتن این توده‌ها در گردن می‌گوید: «توده‌های گردنی در هر سنی شیوع دارند و همه افراد باید در صورت احساس توده در گردن با مراجعه به پزشک متخصص، تحت معاینه قرار گیرند.» معمولاً سرطان‌های بدخیم به دو صورت اولیه و ثانویه ظهور می‌کند که نوع اولیه آن شامل سرطان غدد تحت فکی، تیروئید و غدد لنفاوی است. دکتر «جعفری» از سرطان‌های حفره دهان، حنجره، بینی، سینوس‌ها، معده و سرطان نازوفارنکس (منطقه بالای حلق) به عنوان موارد ثانویه سرطان نام می‌برد.
● رابطه سرگیجه و بیماری‌های گوش
امروزه رابطه سرگیجه با بیماری‌های گوش در میان پزشکان به امری مسلم تبدیل شده است، هر چند هنوز بسیاری از مبتلایان به سرگیجه برای درمان خود به تخصص‌های مختلف مراجعه می‌کنند. به گفته دکتر «مسعود متصدی‌زرندی» دبیر علمی دوازدهمین کنگره بین‌المللی انجمن علمی جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن ایران، بیش از ۹۰ درصد از علل سرگیجه مربوط به بیماری‌های گوش است، حال آنکه بیمار مدت‌ها در بخش‌های قلب و عروق و اعصاب به دنبال درمان می‌رود که اطلاع و آگاهی عمومی در این مورد نقش بسزایی دارد. به غیر از عفونت‌ها به عنوان مهم‌ترین عوامل ناشنوایی در کشور، علل ژنتیک ناشی از ازدواج‌های خویشاوندی نیز در ایران از علل عمده کاهش شنوایی نوزادان متولد شده است که همین امر نقش اطلاع‌رسانی رسانه‌های گروهی را پررنگ‌تر می‌سازد. دکتر «متصدی‌زرندی» با تاکید بر اینکه با پیشرفت تکنولوژی و روش‌های نوین جراحی می‌توان ناشنوایی را ریشه‌کن کرد، می‌گوید: «تمامی انواع کاهش شنوایی در کشور قابل درمان است و با برنامه‌ریزی بخش سلامت در کشور در زمینه تشخیص به موقع کم‌شنوایی یا ناشنوایی و ارجاع به موقع افراد دارای مشکل به مراکز درمانی و پشتیبانی کافی این مراکز، می‌توان شرایطی را پدید آورد تا در سال‌های آتی دیگر شاهد بیمار ناشنوا در کشور نباشیم.»
از سوی دیگر به گفته متخصصان این رشته، توجه به علائم بیماری‌های گوش در حصول به نتایج مثبت بعد از درمان نقش بسیار مهمی دارد زیرا بسیاری از علائم گوش همچون کاهش شنوایی خفیف، وزوز گوش و ترشح از گوش از آنجایی که بیمار را زیاد اذیت نمی‌کند، کم‌اهمیت تلقی شده و معمولاً باعث مراجعه تاخیری بیمار می‌شود. این در حالی است که این علائم گاهی نشانه بیماری‌های بسیار مهمی همچون تومورهای گوش (اعم از خوش‌خیم و بدخیم) بوده که توجه اولیه به آنها می‌تواند باعث درمان کامل بیماری شود و در صورت تاخیر در پیگیری در مواردی باعث عوارض غیرقابل برگشت می‌شود.

بنفشه پورناجی