۱۰ نکته مهم در رابطه با سربازی

بسیاری از مردم در طول زندگی خود با مشکلات مربوط به نظام وظیفه و قوانین اعزام به خدمت مقدس سربازی مواجه هستند. اغلب مردم ازقوانین اطلاعی ندارند و از این رو با مشکلات بسیاری مواجه …

بسیاری از مردم در طول زندگی خود با مشکلات مربوط به نظام وظیفه و قوانین اعزام به خدمت مقدس سربازی مواجه هستند. اغلب مردم ازقوانین اطلاعی ندارند و از این رو با مشکلات بسیاری مواجه می شوند از این رو لازم دیدیم که به اختصار به ۱۰ نکته مهم در ارتباط با اعزام به خدمت سربازی بپردازیم.
۱) پس از تحویل مدارک اعزام از سوی مشمول به یکی از دفاتر پلیس +۱۰، حداکثر بعد از ۲۰ روز برگه اعزام به خدمت که تاریخ اعزام در آن مشخص شده از طریق پست به آدرس مشمول ارسال خواهد شد. مشمولان می بایست در صورت عدم دریافت برگه اعزام در دوره زمانی ذکر شده، به اداره وظیفه عمومی محل سکونت خود مراجعه و برگه اعزام را دریافت نمایند.
۲) حداقل یک هفته قبل از تاریخ اعزام، برگه ای با عنوان «برگه اعلام محل مراجعه مشمولان» که کد مرکز آموزش در آن درج گردیده از طریق پست به آدرس مشمول ارسال می شود. مشمولان در صورت عدم دریافت این برگه می بایست در ساعت مقرر روز اعزام به همراه برگه اعزام به معاونت وظیفه عمومی استان مربوطه مراجعه و برگه فوق را دریافت نمایند.
۳) تمدید و تعجیل در موعد اعزام مشمولان صرفاً برابر ضوابط و از سوی مراکز وظیفه عمومی شهرستان و یا استان محل سکونت مشمول انجام می شود. بنابراین مشمولان ساکن شهرستانها از مراجعه به سازمان وظیفه عمومی در تهران خودداری نمایند.
۴) پس از تعیین کد مرکز آموزش و صدور برگه اعلام محل مراجعه مشمولان، امکان تمدید موعد اعزام (به جز در موارد خاص و معاذیر قانونی) و تغییر کد محل آموزش وجود ندارد.
۵) چنانچه مشمول پس از دریافت برگه اعزام و قبل از موعد اعزام، وضعیت جدیدی برای وی ایجاد شود مانند قبولی در دانشگاه و یا واجد شرایط یکی از معافیت ها گردد، می بایست مراتب را به وظیفه عمومی شهرستان محل سکونت خود اعلام نماید. بدیهی است هرگونه تغییر وضعیت و ثبت درخواست جدید از سوی مشمول، می بایست با اطلاع و مجوز مراکز وظیفه عمومی صورت پذیرد.
۶) مشمولان متقاضی خدمت در دستگاه های دولتی در قالب امریه، می بایست حداقل دو ماه قبل از موعد اعزام، درخواست خود را به سازمان یا نهاد مربوطه ارایه نمایند. این دسته از مشمولان برای پیگیری درخواست خود و اطلاع از نتیجه انجام کار، صرفاً به سازمانهای درخواست کننده امریه مراجعه کرده و از مراجعه به مراکز وظیفه عمومی خودداری نمایند.
۷) مشمولان پذیرش شده از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در صورت مغایرت کد مرکز آموزش با کد سایر نیروهای مسلح، مراتب را از طریق سپاه استان مربوطه پیگیری نمایند.
۸) مشمولانی که دارای سابقه خدمت قبلی هستند، برای ادامه خدمت به یگان قبلی معرفی می شوند. بنابراین در صورت هرگونه مغایرت می بایست مراتب را به وظیفه عمومی شهرستان یا استان محل سکونت خود اعلام نمایند.
۹) عدم حضور مشمول در روز اعزام (برابر ساعت، تاریخ و مکان تعیین شده)، به منزله غیبت محسوب شده و مشمول با سه ماه اضافه خدمت در اولین دوره یا دوره های بعدی اعزام به خدمت اعزام خواهد شد.
۱۰) تعیین یگان خدمتی سربازان پس از اتمام دوره آموزشی، به عهده نیروهای مسلح مربوطه می باشد. بنابراین سربازان از مراجعه به مراکز وظیفه عمومی برای تعیین یگان خدمتی یا جابجایی یگان خودداری نمایند.