تاثیرات بحران اقتصادی برصنعت گردشگری

با پدید آمدن بحران مالی در سطح جهان بسیاری از صنایع قدرتمند با رکود مواجه شدند به گونه ای که حتی برخی از شرکت های خودرو سازی نیز در دام بحران اقتصادی گیر افتادند. با این حال صنعت …

با پدید آمدن بحران مالی در سطح جهان بسیاری از صنایع قدرتمند با رکود مواجه شدند به گونه ای که حتی برخی از شرکت های خودرو سازی نیز در دام بحران اقتصادی گیر افتادند. با این حال صنعت گردشگری طی این بحران شاهد نوسانات متعددی بود.
براساس آمارهای ارائه‌شده از سوی سازمان گردشگری جهانی در فاصله سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۵، گردشگری بین‌المللی شاهد رشد فزاینده‌ای بود و حجم اقتصادی آن از ۱/۲میلیارد دلار به بیش از ۶۲۲میلیارد دلار افزایش یافت.همچنین گردشگری در سال ۲۰۰۷ توانسته بود ۳/۱۰درصد از تولید ناخالص ملی جهان را به‌خود اختصاص دهد. پیش‌بینی می‌شد که تعداد جهانگردان جهان تا سال۲۰۱۰ به یک میلیارد نفر برسد که درآمدی بالغ بر۱۵۵۰ میلیارد دلار عاید کشورهای جهان می‌کرد، اما بحران مالی جهانی اخیر که همه بخش‌های اقتصاد جهانی را تحت‌تأثیر قرار داده بر صنعت گردشگری نیز تأثیرات منفی فراوانی گذاشته و روند روبه رشد این صنعت را کاهش داده است.به گفته رئیس سازمان گردشگری آلمان نخستین نشانه‌های کاهش تعداد گردشگران بعد از بحران مالی جهانی از سوی گردشگران آمریکایی مشاهده شد. بسیاری از مردم آمریکا و انگلستان در پی بروز بیکاری و کاهش درآمد، از سفرهای خود صرف‌نظر کردند. همچنین تشدید بحران اقتصادی و مالی جهان، هدف دولت تایلند را برای جذب ۵/۱۵‌ میلیون گردشگر طی سال ۲۰۰۸ و ۱۶میلیون گردشگر طی سال ۲۰۰۹ با چالش جدی مواجه کرده است، اما برخلاف بیشتر کشورهای جهان دولت مالزی با جذب ۱۹میلیون و۹۰۰ هزار نفر گردشگر در سال ۲۰۰۸ میلادی توانست با جلوگیری از تاثیر‌پذیری اقتصاد خود از بحران مالی جهان به جمع مهم‌ترین کشورهای توریستی جهان بپیوندد. این کشور در سال‌های اخیر با توسعه صنعت گردشگری و جذب دانشجویان از نقاط دور و نزدیک – بخصوص خاورمیانه - ‌درآمدهای زیادی کسب کرده است.
همچنین «طالب رفاعی» دبیرکل سازمان گردشگری جهانی از احتمال سقوط بیشتری در تعداد توریست‌های خارجی خبر داد، اما یادآور شد که کشورهای کوچک‌تر وابسته به ورود توریست‌‌های خارجی، بیش از سایر کشورها دچار زیان مالی خواهند شد. به‌گفته وی نزدیک به ۹۲۴ میلیون توریست ظرف سال ۲۰۰۸ در سراسر مرزهای بین‌المللی تردد کرده‌اند که ۲درصد بیشتر از سال قبل از آن است. اگرچه این تعداد شاهد سقوط بسیار سریعی در ۶ماهه دوم سال بود که همزمان بروز نگرانی‌های مالی ناشی از بحران اقتصاد جهانی سبب شد مردم از اختصاص هزینه بیشتر برای سفر اجتناب کنند.
با این حال با عبور از اواسط سال ۲۰۱۰ گویا صنعت جهانگردی به تدریج در حال بازگشت به رونق قبلی است. البته باید گفت که این صنعت از بحران اقتصادی لطمات جدی خورده است که ترمیم آن شاید سالها به طول بکشد . با این حال اخیرا سازمان جهانی جهانگردی در گزارشی اعلام کرد با بهبود شرایط اقتصادی جهان در ماههای اخیر، شرایط صنعت گردشگری جهان به روزهای قبل از آغاز بحران جهانی اقتصادی در ماههای پایانی سال ۲۰۰۸ بازگشته، هر چند که با روزهای خوب خود در سالهای قبل از وقوع حوادث ۱۱ سپتامبر فاصله دارد. میزان سفرهای گردشگری انجام شده در طول هشت ماهه نخست امسال ۶۴۲ میلیون سفر بوده که ۴۰ میلیون سفر بیشتر از زمان مشابه در سال ۲۰۰۹ است.در این میان قاره آسیا با رشد ۱۴ درصد بیشترین رشد تعداد گردشگرانش در هشت ماهه نخست امسال نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۰۹ داشته و قاره آفریقا نیز به دلیل برگزاری جام جهانی فوتبال در این قاره، رشد ۹ درصدی را تجربه کرده است.
دکتر طالب ریفاعی، دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی نیز در مراسم «روز جهانی جهانگردی» در شهر «گوآنگجو» چین در ماه جولای با اشاره به شعار امسال سازمان جهانی جهانگردی از کشورهای مختلف خواست با در نظر گرفتن تنوع زیستی و حفاظت از محیط زیست و خطرهایی که حیات برخی گونه‌ها را تهدید می‌کند، نسبت به جذب گردشگران اقدام کرده و این صنعت را به یک منبع درآمد پایدار برای کشورهای خود تبدیل کنند.وی همچنین در ادامه سخنانش با اشاره به اشتغال میلیون‌ها نفر در سطح جهان در صنعت گردشگری و صنایع مرتبط، این صنعت را یکی از ارکان اقتصاد جهانی دانست و اعلام کرد که بر اساس آمارهای سازمان جهانی جهانگردی، هر ساله به میزان اتکای کشورها به درآمدهای حاصل از این صنعت افزوده می‌شود.

طهورا مهدوی