تبیین شاخص های سلوک عرفانی

▪ شاخص های عرفان عملی در سیر و سلوک مرحوم علامه طباطبایی(ره) را توضیح دهید؟ ـ علامه طباطبایی(ره) در رساله لب اللباب ص ۳۷۰ در پاسخ به نامه طلبه جوانی که توبه و مراقبه و محاسبه نفس …

▪ شاخص های عرفان عملی در سیر و سلوک مرحوم علامه طباطبایی(ره) را توضیح دهید؟
ـ علامه طباطبایی(ره) در رساله لب اللباب ص ۳۷۰ در پاسخ به نامه طلبه جوانی که توبه و مراقبه و محاسبه نفس را در سیر و سلوک عملی خودش قرار داده بود می نویسد:
«برادر عزیز: حالتی که به شما رخ می دهد، حالت جذبه است. لازم است که به مراقبه بپردازید و با تمام قوا به سوی خدای متعال توجه کنید و خود را برابر حق ببینید و تصور کنید. و ضمناً روزانه اقلا با خدای خود- عزاسمه- ساعتی خلوت کرده، به ذکر او مشغول باشید. با استخاره یکی از دو ذکر شریف «لااله الا الله» را روزی ۱۰۰۰ مرتبه یا ۱۷۵۰ مرتبه و الله (بدون حرف ندا) روزی ۱۵۰۰ مرتبه و اگر توانستید سه هزار مرتبه مشغول شوید. و در خوردن و نوشیدن و حرف زدن و معاشرت و خواب، از افراط و تفریط بپرهیزید و فرصت را غنیمت شمارید، چنانکه می فرماید: (ان لربکم فی ایام دهرکم نفحات الاتتعرضوالها و لاتعرضوا عنها) وفقکم الله و ایدکم ان شاء الله
محمد حسین طباطبایی(ره)
در این نامه مرحوم طباطبایی به چند محور اساسی اشاره دارند:
۱) جذبه: حالتی است که بر اثر عنایت و توجه حق تعالی، همه آنچه را که بنده برای پیمودن منازل به سوی خداوند متعال نیاز دارد، بدون زحمت برایش فراهم می شود و او به آسانی و راحتی مسیر سلوک عرفانی را طی می کند.
۲) ذکر الله: حق تعالی را نام های بسیار است که بدان ها خوانده می شود. در قرآن کریم و در دعاها، نام های فراوان حق تعالی آمده است و در دعای جوشن کبیر، هزار نام حق تعالی برشمرده شده است.
در میان نام های خداوند اسم شریف «الله» دارای امتیاز و ویژگی خاصی است. چرا که نام های دیگر دلالت بر برخی از صفات جلال و جمال خداوند دارد، اما اسم «الله» ذات خداوند با تمام صفات جلال و جمال را در بردارد.
اهل عرفان به این اسم شریف اهتمام فراوان دارند و می دانیم که ذکر نام خدا بدون حرف ندا دلالت بر نزدیکی خداوند به بنده دارد، چرا که ندا را برای خطاب به کسی که از ما جداست به کار می بریم و چه وقت است که خداوند از ما دور و جدا باشد؟