ابراز نمادین خشم

رؤیای حیوانات در خواب، رؤیای معمول غالب افراد است و سن خاصی را نمی‌طلبد اما تعبیر روانشناختی رؤیای حیوانات در هر گروه سنی فرق می‌کند. در گروه کودکان پیش از دبستان و کودکان …

رؤیای حیوانات در خواب، رؤیای معمول غالب افراد است و سن خاصی را نمی‌طلبد اما تعبیر روانشناختی رؤیای حیوانات در هر گروه سنی فرق می‌کند.
در گروه کودکان پیش از دبستان و کودکان سنین دبستان دیدن رؤیای حیوانات در خواب به عنوان تمایل و آرزوهای کودک تعبیر می‌شود.
به‌طور کلی حیوانات توانایی‌های متفاوتی دارند و از آنجا که کودکان تمرکز و توجه زیادی به رفتارهای حیوانات دارند، آنها به‌دلیل نقص‌های توانمندی و عملکردی گاه به‌طور نمادین در خواب حیوانی را می‌بینند و یکی از حیوانات که تاکنون در رؤیای کودکان تعبیر زیادی شده است، سگ است.
به عقیده عده‌ای از روانکاوان وقتی کودکی در خواب می‌بیند که یک حیوان درنده‌خو پیدا کرده است شاید از نقص های عملکردی مثل شنوایی هوشمندانه و یا نقصی در کارکردهای فکری رنج می‌برد.
البته روانشناسان معتقدند رؤیای حیوان سگ در کودکان تا حدودی وابسته به فرهنگ است و دیدن این رؤیا در کودکانی که در فرهنگ‌شان نگهداری از سگ در خانه یا سایر محیط‌های عمومی رایج نیست، صدق نمی‌کند.
از این‌رو دانشمندان روان‌پویایی تعبیر دیگری ارائه داده و معتقدند وقتی کودکی در رؤیای شبانه‌اش، خواب سگی وحشی و درنده خو و گاه او را به هیبت یک گرگ می‌بیند، در واقع گرفتار یک رنج روانی است.
گاهی کودکان در خواب می‌بینند که دوست یا یکی از اقوامشان به شکل گرگ یا سگ درآمده است و قصد حمله به وی را دارد. در این صورت روانکاوان معتقدند کودک در رابطه اجتماعی و عاطفی با آن فرد در تعارض است و درگیری ذهنی مداوم دارد اما از آنجا که نمی‌تواند احساس خشم و نفرت خود را به صورت مستقیم بروز دهد او را به شکل نمادین در خواب می‌بیند.
بهترین راهکار برای پایان دادن رنج روانی کودک آن است که به یک روانکاو یا روانشناس مراجعه شود حل این قبیل بحران‌های روانی معمولاً با برقراری تعامل درست و ابراز محبت به کودک امکان‌پذیر است اما در موارد آسیب‌زاتر تنها متخصصان روانشناس و روانکاو مشکل‌گشا هستند.
متخصصان با به کاربردن روش‌های درمانی مثل قصه‌درمانی، نقاشی‌درمانی بازی نقش و... اضطراب ناخواسته کودکان راتخفیف داده و با ورود به ناخودآگاه آنان مشکلات ریشه‌ای و روانی کودک را حل می‌کنند.