تابلت‌های بی‌اصل و نسب را تحویل نگیرید

معرفی دستگاه Apple iPad شرایط را چنان کرده است که مدل‌هایی با نام جعلی تابلت از این‌ور و آن‌ور بازار بیرون بزنند. عنوان تابلت برای ایرانی‌جماعت مترادف با دستگاه‌هایی از تبار لپ‌تاپ‌هاست …

معرفی دستگاه Apple iPad شرایط را چنان کرده است که مدل‌هایی با نام جعلی تابلت از این‌ور و آن‌ور بازار بیرون بزنند. عنوان تابلت برای ایرانی‌جماعت مترادف با دستگاه‌هایی از تبار لپ‌تاپ‌هاست که کوچک‌اندام است و نمایشگری لمسی دارد که می‌چرخد و روی صفحه کلید قرار می‌گیرد. تابلت‌های فوجیتسو و HP. سهل‌تر از دیگر برندها در بازار ایران قابل ابتیاع هستند. علی‌الخصوص تابلت‌های ۱/۱۲ اینچی HP. تابلت‌های کنونی از پردازنده‌های درست و درمان اینتل یا مدل‌های فاخر AMD استفاده می‌کنند و تمام قابلیت‌های یک دستگاه لپ‌تاپ معمولی و گاهی فراتر از آن را ارائه می‌کنند. اما شبه‌تابلت‌های جدیدی که مثل مور و ملخ راهی بازارهای جهانی شده‌اند و به ‌زودی وارد بازار داخلی نیز خواهند شد، ‌صفحه کلید ندارند، سبک‌وزن هستند، پردازنده ضعیفی دارند که فقط برای انجام کارهای ساده مانند استفاده از منابع موجود در اینترنت و مطالعه کتاب‌های الکترونیکی کفایت می‌کنند. شبه‌تابلت‌ها قرار است قابلیت‌های کتابخوان‌های دیجیتال (eBook Readers) و تابلت‌های اصیل را همزمان ارائه کنند.
به ‌طور جدی توصیه می‌کنم جوگیر نشوید و این قبیل دستگاه‌ها را جدی نگیرید، چرا که خیری از آنها به شما نمی‌رسد. اگر کتابخوان هستید، یکی از همین کتابخوا‌ن‌های دیجیتالی موجود در بازار داخلی را تهیه کنید. این دستگاه‌ها از نمایشگرهای ویژه‌ای استفاده می‌کنند که چشم را کمتر خسته می‌کند. گرانی برخی از این مدل‌ها به دلیل قیمت بالای نمایشگر آنهاست. شرکت‌هایی که تا دیروز در بازار هدست و میکروفن و وب‌کم فعال بودند، رنگ عوض کرده‌اند و مدل‌های جدید شبه‌تابلت تولید می‌کنند و بدیهی است برای کاهش قیمت، چاره‌ای ندارند جز آنکه کیفیت را قربانی کنند. این دستگاه‌ها تا اطلاع ثانوی قابل اعتماد نیستند هر چند قبول دارم که وزن مناسب و ظاهر جذابی دارند.