تاثیر تلویزیون بر چاقی کودکان

حتما بعضی از شما، پدر و مادرهایی را دیده اید که با اشتیاق از عادت کودک شان به غذا خوردن هنگام پخش یک برنامه خاص تعریف می‌کنند. بعضی از این پدر و مادرها حتی می‌گویند که برای راحت …

حتما بعضی از شما، پدر و مادرهایی را دیده اید که با اشتیاق از عادت کودک شان به غذا خوردن هنگام پخش یک برنامه خاص تعریف می‌کنند. بعضی از این پدر و مادرها حتی می‌گویند که برای راحت تر غذا خوردن کودک شان این برنامه های تلویزیونی را ضبط کرده اند تا موقع غذا خوردن کودک برایش پخش کنند. طبق مطالعاتی که به تازگی در کانادا و امریکا انجام شده است، مشخص شده بسیاری از این پدر و مادر ها همان هایی هستند که بعدها به دلیل چاقی فرزندشان به پزشک مراجعه می‌کنند. چند سال پیش وقتی دکتر رابرت هانکوکس می‌خواست مطالعه ای راجع به تاثیر تلویزیون بر چاقی کودکان انجام دهد با مشکلی عمده مواجه شد. او نتوانست برای انجام یک مقایسه صحیح، کودکی را پیدا کند که در طول روز تلویزیون تماشا نمی کند. با تغییر گروه های مقایسه ای او متوجه شد فقط ۷ درصد کودکان کمتر از یک ساعت در روز تلویزیون تماشا می‌کنند.
در یک مطالعه مشابه در کانادا مشخص شد بچه های بین ۲ تا ۱۱ سال به طور متوسط ۱۴ ساعت از وقت خود را در هفته جلوی تلویزیون می‌گذرانند. این رقم تقریبا معادل ساعات کار یک کارمند پاره وقت است. اثر یکجا نشینی، فعالیت نداشتن و بازی های کامپیوتری در کنار دیدن تلویزیون بر چاقی کودکان و عوارض آن مانند دیابت نوع دو و زیمنه بیماری های قلبی مدت هاست که مشخص شده است. سال گذشته در مجله BMJ یکی از معتبرترین مجلات پزشکی هم مقاله ای منتشر شد که براساس آن عنوان می‌شد یک رابطه مستقیم بین چاقی و اضافه وزن در کودکی و دیدن تلویزیون بیشتر از ۸ ساعت در هفته وجود دارد اما مطالعاتی که به تازگی در کانادا و امریکا انجام شد و در ابتدا به آن اشاره شد بیشتر راجع به علت این مسئله تحقیق می‌کرد.
در یک مطالعه غذا خوردن ۲۴کودک طی چهار روز، تحت نظر قرار گرفت. در دو روز از این تحقیق که تلویزیون موقع ناهار خوردن این کودکان روشن بود و برنامه مورد علاقه شان را پخش می‌کرد، کودکان به مقدار قابل توجهی بیشتر غذا خوردند. مجریان این مطالعه معتقدند که دیدن تلویزیون موجب پرت شدن حواس کودکان از غذا خوردن و فقدان احساس سیری می‌شود. در مطالعه بعدی که روی کودکان بیشتری انجام گرفت، بررسی ها نشان داد که موقع دیدن تلویزیون کودک حداقل ۲۰۰کالری بیشتر از زمانی که تلویزیون نگاه می‌کند غذا می‌خورد. محققان این مطالعه هم ناتوانی در تشخیص سیری و توقف غذا خوردن به علت توجه به برنامه تلویزیون را علت این امر می‌دانند. توصیه تمام متخصصان تغذیه به پدر و مادرها این است که به هیچ وجه کودکان شان را به دیدن تلویزیون موقع غذا خوردن عادت ندهند و اجازه دهند کودک فقط روی غذا خوردن تمرکز کند.