تکنیک آرامبخش در ۹ ماه انتظار

شرایط محیطی محل کار از جمله عواملی است که بر سطح استرس زنان شاغل در دوره بارداری تأثیرگذار است. از این‌رو آنها باید برای بهبود شرایط محیطی نکاتی را مدنظر داشته باشند. ▪ صندلی …

شرایط محیطی محل کار از جمله عواملی است که بر سطح استرس زنان شاغل در دوره بارداری تأثیرگذار است. از این‌رو آنها باید برای بهبود شرایط محیطی نکاتی را مدنظر داشته باشند.
▪ صندلی راحت
بــرای جلوگیـری از ابتــلا به کمردرد پس از نشستن طولانی‌مدت روی صندلی، باید از صندلی راحت استفاده شده و ارتفاع صندلی به‌گونه‌ای تنظیم شود که زانوها با زاویه ۹۰ درجه خم شوند.
اگر امکان تغییر ارتفاع صندلی وجود ندارد باید پاها را روی یک جعبه قرار داده و آنها را بالاتر آورد. علاوه بر این تکیه گاه صندلی باید به‌گونه‌ای تنظیم شده باشد که با انحنای ستون فقرات هماهنگ باشد. در غیر اینصورت باید از بالش‌های کوچک استفاده شود.
هنگام بلند شدن از روی صندلی نیز باید یکی از پاها را جلوتر از دیگری قرار داده و در حالی که بالاتنه صاف نگه‌داشته می‌شود با تکیه بر نشیمنگاه از جا بلند شد.
▪ دسترسی آسان
وسایل و اوراق باید به‌گونه‌ای روی میز چیده شوند که برای دستیابی به آنها نیاز به خم شدن و یا کشیدن بدن نباشد.
▪ دمای مناسب
در دوره بارداری دمای بدن به‌طور طبیعی افزایش پیدا می‌کند. از این‌رو باید با تنظیم دمای محیط و یا استفاده از پنکه‌های دستی دمای بدن را در حد مطلوب نگاه داشت.
▪ آلودگی محیطی
زنان باردار باید از محیط‌های آلوده به دود سیگار، مواد شیمیایی و سایر
آلاینده ها دوری کنند زیرا این عوامل نه تنها برای سلامت جنین مضر است بلکه باعث ایجاد خستگی مفرط در مادر نیز می‌شود.
▪ حالت بدن
هنگام نشستن و یا ایستادن باید بالاتنه کاملاً صاف نگه داشته شود زیرا خم شدن روی میز و... تنفس مادر را مشکل می‌کند.
▪ حفظ آرامش
بالا رفتن زیاد از پله‌ها و عجله کردن هنگام راه رفتن در دوره بارداری مناسب نیست.
▪ تنفس
زنان باردار شاغل باید زمان استراحت را کوتاه‌تر و متعددتر در نظر بگیرند و هر بار از روی صندلی بلند شده و چند قدمی پیاده‌روی کنند.
▪ استراحت
برای جلوگیری از خستگی مفرط باید هر چند دقیقه یکبار دست از کار کشیده و کمی استراحت کرد.
▪ درخواست کمک
زنان باردار شاغل باید زمانی که با مشکلی مواجه هستند بدون رودربایستی هنگام نیاز برای انجام کارها از همکاران خود درخواست کمک کنند.
▪ وسایل مورد نیاز
همراه داشتن وسایلی مانند کفش راحتی، دستمال کاغذی، پنکه دستی، میوه و سبزیجات تازه، تعدادی بیسکویت، عسل، بطری آب و آبمیوه، داروهای تجویز شده و شماره تلفن مرکزدرمانی و پزشک متخصص برای زنان باردار شاغل در محل کار ضروری است.