مسمومیت های گیاهی در کودکان زیر پنج سال

۸۰ درصد مسمومیت های گیاهی در کودکان زیر پنج سال رخ می دهد و باید گیاهان را دور از دسترس کودکان قرار دهیم. منظور از گیاهان سمی گیاهانی هستند که جنبه های سمی بودن آنها در انسان و …

۸۰ درصد مسمومیت های گیاهی در کودکان زیر پنج سال رخ می دهد و باید گیاهان را دور از دسترس کودکان قرار دهیم.
منظور از گیاهان سمی گیاهانی هستند که جنبه های سمی بودن آنها در انسان و حیوان به اثبات رسیده است؛ پاره ای از این گیاهان اثرات دارویی دارند و اگر به طور ناآگاهانه و بیش از مصرف مجاز استفاده شوند، مسمومیت به وجود می آورند.
متاسفانه درکشور ما آمار مسمومیت انسان با گیاهان ثبت نشده اما در آمریکا سالانه ۴۰ تا۶۰ هزار مورد مسمومیت با گیاهان ثبت دقیق شده است.
خصوصیات جغرافیایی و ژنتیکی در سمیت گیاهان تاثیر دارد اما در کشور ما به خاطر شرایط خاص جغرافیایی و آب و هوایی، گیاهانی رشد می کنند که در آپارتمان و پارک ها از آنها به عنوان گیاهان زینتی استفاده می شود. به عنوان مثال گیاه خرزهره که تمام بخش های آن سمی است و از آنجایی که شیره شیرینی دارد، افراد تمایل به خوردن آن پیدا می کنند؛ این کار علاوه بر مسمومیت فرد بر روی سیستم قلبی و عروقی تاثیر می گذارد؛ اگر در آتش سوزی این گیاه هم بسوزد گازی از خود تولید می کند که استنشاق آن موجب مسمومیت می شود.
البته ۸۰ درصد مسمومیت با گیاهان در کودکان زیرپنج سال به خاطر حس کنجکاوی و جذابیت گیاه رخ می دهد. اگر کودکان با گیاه خرزهره تماس پیدا کنند یا مقداری از آن را بخورند دچار مسمومیت شدید خواهندشد؛ استفراغ، دل درد، سرگیجه و کاهش سطح هوشیاری آن عوارض مسمومیت با این گیاهان به شمار می رود.
گیاه «کوزد» از دیگر گیاهان سمی است که در البرز مرکزی رویش پیدا می کند و دارای سم است، اغلب کوهنوردان با این گیاه مسموم می شوند؛ اگر کوهنورد آلرژی داشته باشد و از کنار گیاه عبور کند یا بامواد شیمیایی این گیاه تماس پیدا کند دچار سوختگی شیمیایی خواهدشد، قرمزی، تاول و خارش پوست از نشانه های مسمومیت این گیاه است.
گیاه «دیفن باخیا» که به گیاه آپارتمانی معروف است از دیگر گیاهان سمی به شمار می رود. این گیاه دارای برگ های پهن و رنگ بندی جذابی است. ماده شیمیایی دراین گیاه وجود دارد و در صورتی که این ماده شیمیایی وارد دهان شود ناحیه دهان را متورم کرده و سوزش و خارش را به همراه خواهدداشت همچنین اگر شدت آن بیشتر شود موجب انسداد راه تنفسی و خفگی می شود.
گیاه «آزالیا» و «داودی» از دیگرگیاهان سمی هستند که درصورت مسمومیت عوارض گوارشی و اختلال تنفسی را برای فرد به وجود می آورند.
خوشبختانه در کشور مسمومیت با گیاهان کم و خفیف و ملایم است؛ اغلب این مسمومیت ها به خودی خود درمان می شود اما میزان مسمومیت گیاهی نسبت به نوع و جنس گیاه متفاوت است.
البته پیشگیری مهمترین اقدام برای جلوگیری از مسمومیت گیاهی است. افرادی که تمایل دارند در منزل خود گیاه نگهداری کنند، باید گیاه را دور از دسترس کودک قرار دهند همچنین اسم گیاه را به خاطر بسپارند چرا که نام گیاه می تواند درتشخیص نوع مسمومیت و درمان بهتر کمک کند.
استفاده از دستکش در افرادی که با گیاهان سروکار دارند در پیشگیری از بروز مسمومیت و حساسیت پوستی موثر است چرا که پوست یکی از راههای بروز مسمومیت است.