روش‌های پیشگیری و درمان تنبلی چشم

تنها راه پیش گیری از تنبلی چشم تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن است و از آن جا که بسیاری از این عوامل برای خانواده ها ناشناخته است، چشم همه کودکان باید حداقل ۳ بار قبل از دبستان …

تنها راه پیش گیری از تنبلی چشم تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن است و از آن جا که بسیاری از این عوامل برای خانواده ها ناشناخته است، چشم همه کودکان باید حداقل ۳ بار قبل از دبستان در زمان های مختلف معاینه شود:
۱) ۳ تا ۴ ماهگی
۲) ۲ تا ۳ سالگی
۳) ۵ تا ۶ سالگی
▪ درمان تنبلی چشم به سه عامل بستگی دارد:
۱) سنی که در آن تنبلی چشم به وجود آمده است
۲) مدت زمانی که از ایجاد تنبلی چشم گذشته است
۳) سنی که در آن درمان آغاز شده است.
به طور کلی آگاهی والدین و همکاری آن ها با متخصصان (بینایی سنج و چشم پزشک) کلید موفقیت در درمان تنبلی چشم می باشد. نکته مهم در درمان تنبلی چشم این است که هر چه سن کودک کمتر باشد شانس درمان بیشتر است و مدت درمان نیز کوتاه تر می شود و هر چه درمان چشم تنبل بیشتر به عقب بیفتد احتمال به دست آوردن بینایی کامل نیز کمتر می شود بهترین سن برای درمان تنبلی چشم قبل از ۵ سالگی است. معمولا تا ۱۲ سالگی نیز درمان امکان پذیر است اما مدت درمان طولانی تر است و پس از ۱۲ سالگی معمولا درمان تاثیر زیادی بر بینایی نخواهد داشت.
روش های درمانی مختلفی برای درمان تنبلی چشم وجود دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از بستن چشم سالم، استفاده از عینک، انجام جراحی و تمرینات چشمی.بهترین درمان تنبلی چشم، بستن چشم سالم است تا چشم تنبل فعال شود و با تمرین دیدن، تنبلی آن برطرف شود. دوره زمانی بستن چشم در کودکان نسبتا طولانی و متفاوت است و از چند هفته تا چند ماه می باشد که توسط متخصص تعیین می شود.گاهی اوقات برای کمک به درمان از عینک برای درمان عیوب انکساری چشم استفاده می شود. در مواردی استفاده از عینک به مدت طولانی تجویز می شود تا از برگشت تنبلی چشم جلوگیری کند.اگر تنبلی چشم براثر بیماری های مادرزادی مانند پایین افتادگی پلک یا سایر عیوب ساختمانی ایجاد شده باشد، بهترین درمان عمل جراحی است. در مورد آب مروارید مادرزادی عمل جراحی پس از تولد تا سه ماهگی هرچه سریع تر صورت بگیرد نتیجه بهتری خواهد داشت، اما پس از سه ماهگی نتیجه جراحی چندان رضایت بخش نخواهد بود.انجام تمرینات چشمی مانند نقاشی کردن، بازی خط و نقطه، پرتاب توپ به سوی هدف تعیین شده، کتاب خواندن، خمیربازی و بریدن اشکال در کنار سایر روش های درمانی می تواند بر بهبود دید کودک اثر بگذارد و آن را تسریع کند. علاوه بر این با توجه به این که عود بیماری تنبلی چشم تا سن ۱۰ سالگی امکان پذیر است و در اکثر مواقع بدون علامت نیز است، لذا مراجعه منظم به متخصص و رعایت دقیق دستورهای وی تا ۱۰ سالگی ضروری است.