روان‌شناسی عوامل انسانی

۱) روان‌شناسی عوامل انسانی چیست؟ عوامل انسانی، محدوده‌ای از روان‌شناسی است که بر موضوعات مختلفی شامل کارپژوهی (ergonomics)، امنیت محیط کار، خطاهای انسانی، طراحی محصول، قابلیت‌های …

۱) روان‌شناسی عوامل انسانی چیست؟
عوامل انسانی، محدوده‌ای از روان‌شناسی است که بر موضوعات مختلفی شامل کارپژوهی (ergonomics)، امنیت محیط کار، خطاهای انسانی، طراحی محصول، قابلیت‌های انسانی و تعامل بین انسان و رایانه تمرکز دارد. در واقع، دو عبارت کارپژوهی و عوامل انسانی غالباً به صورت مترادف به کار می‌روند. عوامل انسانی بیشتر در آمریکا و کارپژوهی بیشتر در اروپا به کار برده می‌شود .
عوامل انسانی، اصول روان‌شناسی را در طراحی محصول و ایجاد محیط کار به نحوی به کار می‌بندد که باعث افزایش بهره‌وری با در نظر گرفتن جنبه‌های ایمنی گردد. رشته عوامل انسانی به صورت رسمی در خلال جنگ جهانی دوم و هنگامی آغاز شد که گروهی از متخصصان با هم بر روی بهبود ایمنی هواپیماها به کار پرداختند. از آن زمان تا کنون، روان‌شناسی عوامل انسانی به رشد و توسعه خود ادامه داده و امروزه نقش مهمی در بسیاری از حوزه‌ها، شامل رایانش، تولید، طراحی محصول، مهندسی و صنایع نظامی و دولتی ایفاء می‌کند.
۲) تفاوت‌های روان‌شناسی عوامل انسانی
رروان‌شناسی عوامل انسانی، بسیار کاربردی است و روان‌شناسانی که در این حوزه کار می‌کنند بیشتر وقتشان را صرف انجام پژوهش و به کار بستن آنچه در باره رفتار، درک و شناخت انسان می‌دانند در تولید محصولات مفیدتر و محیط‌های کاری بهتر می‌کنند.
۳) چه کسانی باید به مطالعه روان‌شناسی عوامل انسانی بپردازند؟
دلایل متعددی برای مطالعه روان‌شناسی عوامل انسانی وجود دارد. روان‌شناسی عوامل انسانی یک حوزه میان رشته‌ای است و غالباً با افرادی از سایر رشته‌ها، از جمله مهندسی، پزشکی و علوم کامپیوتر سرو کار دارد. روان‌شناسان عوامل انسانی به شیوه‌های زیر به دیگران کمک می‌کنند :
▪ تولید محصولاتی که بیشترین قابلیت استفاده را داشته باشند
▪ بهبود امنیت و کارایی کارکنان
▪ روان‌شناسان عوامل انسانی، خلاقیت خود را به طرق زیر نشان می‌دهند:
▪ کشف راه‌های تعامل افراد با محصولات و محیط کار
▪ طراحی رابط‌هایی که به سادگی قابل درک باشند
▪ ارزیابی تغییراتی که می‌تواند باعث بهبود کارایی و اثربخشی محصول گردد
۴) رشته‌های تخصصی درون روان‌شناسی عوامل انسانی
▪ تعامل انسان و ماشین
▪ کارپژوهی شناختی
▪ مهندسی تجربه کاربر
▪ طراحی محصول
▪ پیشگیری از خطا
۵) موضوعات مهم در روان‌شناسی عوامل انسانی
▪ شناخت
▪ ادراک
▪ فناوری آموزشی
▪ طراحی گرافیکی
▪ طراحی پیام‌های آموزشی
▪ قابلیت‌ها و محدودیت‌های انسانی در محدوده‌های کاری خاص
▪ استفاده از واقعیت مجازی در آموزش کارکنان