روان‌شناسی تطبیقی

روان‌شناسی تطبیقی شاخه‌ای از روان‌شناسی است که به مطالعه رفتار حیوانات می‌پردازد. پژوهش‌های تازه بر روی رفتار حیوانات با کارهای چارلز داروین و جورج رومانس آغاز شد و به صورت …

روان‌شناسی تطبیقی شاخه‌ای از روان‌شناسی است که به مطالعه رفتار حیوانات می‌پردازد. پژوهش‌های تازه بر روی رفتار حیوانات با کارهای چارلز داروین و جورج رومانس آغاز شد و به صورت موضوعی چند رشته‌ای توسعه یافت. امروز، زیست‌شناسان، روان‌شناسان، انسان‌شناسان، بوم‌شناسان (طرفداران محیط زیست)، متخصصان علم ژنتیک و بسیاری دیگر، در مطالعه رفتار حیوانات مشارکت دارند.
روان‌شناسی تطبیقی غالباً از روش‌های تطبیقی برای مطالعه رفتار حیوانات استفاده می‌کند. روش‌های تطبیقی مستلزم مقایسه و تطبیق مشابهت‌ها و تفاوت‌ها در بین موجودات زنده به منظور درک روابط تکاملی است. روش‌های تطبیقی به منظور مقایسه گونه‌های جدید حیوانات با گونه‌های قدیمی نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.
● موضوعات اصلی در روان‌شناسی تطبیقی
▪ تکامل
▪ وراثت
▪ انطباق و یادگیری
▪ جفتگیری و رفتارهای تربیتی
▪ نخستی‌ها (primates)
● چه کسی باید به مطالعه روان‌شناسی تطبیقی بپردازد؟
مطالعه رفتار حیوانات می‌تواند به درک عمیق‌تر و گسترده‌تر روان‌شناسی انسان بیانجامد. مطالعات بر روی رفتار حیوانات به کشفیات متعددی درباره رفتار انسان منجر شده است که از آن جمله می‌توان به پژوهش‌های ایوان پاولوف در زمینه شرطی ‌شدن کلاسیک یا کارهای هَری هارلو با میمون‌های رزوس اشاره کرد. دانشجویان علوم زیست‌شناسی و علوم اجتماعی نیز از مطالعه روان‌شناسی تطبیقی سود خواهند برد.
● افراد مشهور در تاریخچه روان‌شناسی تطبیقی
▪ چارلز داروین
▪ جورج رومانس
▪ لوید مورگان
▪ ایوان پاولوف
▪ ادوارد تورن دایک
▪ بی‌اف اسکینر
▪ کنراد لورنز