راز دیگری از گنجینه دایناسورها

ده‌ها سال پس از کشف یک گنجینه شگفت‌انگیز از فسیل‌های دایناسور در مرکز اسپانیا، این گنج رازهای خود را بازگو می‌کند. سال‌ها قبل یک ماشین حفاری شیارهایی را در زمین‌های بایر …

ده‌ها سال پس از کشف یک گنجینه شگفت‌انگیز از فسیل‌های دایناسور در مرکز اسپانیا، این گنج رازهای خود را بازگو می‌کند.
سال‌ها قبل یک ماشین حفاری شیارهایی را در زمین‌های بایر یک شهر قرون وسطایی ایجاد می‌کرد تا کاشت عمومی درختان کاج در آن محل آغاز شود، اما این شیار شکافی در اعماق ۱۰۰ میلیون سال تاریخ و یکی از غنی‌ترین مناطق فسیلی اروپا ایجاد کرد. ناخن‌های بیل مکانیکی راهی به مجموعه‌ای از کشفیات در مورد مخلوقی باز کردند که حدود ۶۵ تا ۱۴۵ میلیون سال قبل و در دوران کرتاسه روی سیاره ما زندگی می‌کرده‌اند.آخرین راز این مجموعه که بتازگی کشف شد، دایناسور گوژپشت عجیب و غریبی است که ۱۲۵ میلیون سال قبل و پس از بلعیدن شکارش فسیل شده است.طول این دایناسور از پوزه تا انتهای دم ۶ متر است. این دایناسور پنجه‌های کوچکی در دست‌های جلو داشته، دارای انحنا در ستون فقرات و برآمدگی (قوز) کوچکی روی آن بوده است.این دایناسور سریع و قدرتمند که طی حفاری محققان دانشگاه Autonomous مادرید کشف شده Pepito نامگذاری شده است.
این فسیل منحصر به فرد و تقریبا کامل شامل بقایای شکار این دایناسور که در گودی شکم بوده می‌شود.
این فسیل به مجموعه گرانبهای موزه منطقه‌ای شهر Cuenca تحویل داده شده است. خسوس مادرو، مدیر این موزه می‌گوید: از زمان کشف این فسیل و تحویل آن به موزه ۷۰ درصد به میزان افراد بازدیدکننده اضافه شده و سایت اینترنتی موزه به دلیل ترافیک بالای کاربران مشتاق به حد انفجار رسیده است.Pepito جانوری عجیب و دونده‌ای قدرتمند روی پاهای کوچکش بوده است. تاکنون در هیچ دایناسوری چنین قوزی دیده نشده است. شاید این قوز مانند کوهان شتر وسیله‌ای برای ذخیره انرژی بوده است.
این اولین باری نیست که یک کشف اتفاقی بازگوی بخش مهمی از تاریخ اولیه سیاره زمین است. به نظر می‌رسد نواحی اطراف Cuenca مملو از شواهد ماقبل تاریخ باشد. قبلا در مکانی نه چندان دورتر نیز فسیل تخم‌های دایناسور یافت شده بود.پیش از این در این منطقه از اروپا مجموعه‌‌ای از بقایای گیاهخواران دوران کرتاسه و ژوراسیک، کروکودیل‌ها و سوسمارهای عظیم‌الجثه ـ که پیش از آن ناشناخته بودند ـ کشف شده بود.

سایتPhysorg
مترجم: آتنا حسن‌آبادی