بسترسازی برای کاهش گرایش به اعتیاد

در چند دهه اخیر و با توجه به رشد روز افزون انواع مواد دخانی اعم از مواد دخانی سنتی و صنعتی گرایشات فراوانی را خصوصا در بین نسل جوان به این مواد در جامعه شاهد هستیم. شاید در گذشته …

در چند دهه اخیر و با توجه به رشد روز افزون انواع مواد دخانی اعم از مواد دخانی سنتی و صنعتی گرایشات فراوانی را خصوصا در بین نسل جوان به این مواد در جامعه شاهد هستیم.
شاید در گذشته اعتیاد بیشتر مربوط به رده سنی خاصی از افراد بوده است، و از مواد اعتیاد آوری همچون تریاک یا هروئین که قدرت طولا نی دارند استفاده می کردند ولی با توجه به رشد جوامع و سوق پیدا کردن آنها به سوی جوامع مدرن و سنتی مواد دخانی و اعتیاد آور هم به مواد اعتیاد آور صنعتی اعم از شیشه و حشیش تبدیل شده اند و بیشترین افرادی که از این مواد اعتیاد آور جدید استفاده می کنند قشر جوان جامعه هستند و اکثر آنها هم در دفعات به این مواد به عنوان تفریح و سرگرمی می نگرند و تصور می کنند فقط کسانی که تریاک و هروئین می کشند معتاد هستند غافل از اینکه آنها هم در دفعات اول فکر نمی کردند به این مواد آلوده شوند و روزی خود را بنده این مواد ببینند.
البته دراین بین اکثر افراد به این مساله اذعان دارند که اولین جرقه های اعتیاد و مصرف مواد مخدر از کشیدن اولین نخ سیگار شروع می شود. این موضوع در کشور ما که دارای جمعیت جوان بالا یی است به وضوح دیده می شود و این مساله زمانی دردناکتر می شود که ما سیگار را به عنوان اولین جرقه اعتیاد در بین دانش آموزان و نوجوانان می بینیم، شاید این افراد کشیدن سیگار را به عنوان ابزاری برای نشان دادن بزرگ شدن خود استفاده می کنند و گاهی ما مشاهده می کنیم این افراد چنان با غرور و احساسی به سیگار پک می زنند که گویی قدم روی ابرها می گذارند و در دنیای خاکی جای ندارند. البته در زمان گذشته استفاده از مواد دخانی و اعتیاد آور بیشتر مربوط به آقایان می شد ولی در حال حاضر خصوصا در جوامع صنعتی و مدرن روی آوردن بانوان به این مواد جای بحث و تامل دارد. تا آنجا که دختران جوان با نشستن در خودروهای مدل بالا خصوصا در مناطق مرفه نشین شهرهای بزرگ با افتخار و غرور به سیگار لا ی انگشتان خود پک می زنند و با این کار حتی به دنبال فخرفروشی و جلب توجه دیگران به خود هستند. حال این مثال ها فقط نمونه ای از بی شمار افرادی است که به بهانه های واهی و بچگانه خود را به دام دیو اعتیاد می اندازند.
ناگفته نماند که درحال حاضر علا وه بر استفاده جوانان از مواد دخانی باید اشاره ای نیز به گرایشات آنها به مشروبات الکلی داشت چنانکه چندی پیش یک مشاور خانواده در مصاحبه با یکی از رسانه های خبری هشدارهایی در خصوص روی آوردن جوانان به مشروبات الکلی باعث ایجاد رفتار مخرب و ضد اجتماعی و بروز اخالا لا ت رفتاری در آنها می شود. حال درجامعه ای که اکثر افراد آن را قشر جوان تشکیل می دهند مسوولین و افرادی که در این زمینه مسوولیت هایی متوجه آنهاست به فکر باشند که چگونه می شود روی آوردن جوانان به مصرف مواد اعتیادآور اعم از مواد دخانی و توهم زا و مشروبات الکلی را کنترل کرد و چه برنامه هایی باید در این راستا اجرا شود. این موضوع باید بین مسوولا ن مربوطه اعم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیروی انتظامی حل و فصل شود. این موضوع تنها با برخوردهای ضربتی و جمعآوری افراد معتاد یا کشف و انهدام مواد مخدر و مشروبات الکلی حل نخواهد شد و در این زمینه هم مانند موضوعات دیگر باید کارهای فرهنگی و زیربنایی اجرا شود و جوانان را با راهکارهایی متوجه نفس زشت و پلید استفاده از این مواد کرد.
البته این موضوع به اهتمام و جدیت بیشتر دستگاه ها و نیروهای جامعه نیاز دارد و باید نیازهای جوانان اعم از شغل مناسب، بسترسازی مناسب برای تحصیلا ت و دیگر موارد حداقلی آنها فراهم شود تا حتی فکرشان هم به سوی اعتیاد و مواد خانمان سوز، دیگر کشیده نشود.

نویسنده : سعیده میرزایی