بیمه حمل و نقل كالا

بیمه حمل و نقل كالا كه در كشور ما به به بیمه باربری مشهور است قدیمی ترین رشته بیمه بازرگانی است .در این نوع بیمه ، خسارت وارده به كالا در مسیر حمل كه در اثر وقوع خطرات بیمه شده حادث …

بیمه حمل و نقل كالا كه در كشور ما به به بیمه باربری مشهور است قدیمی ترین رشته بیمه بازرگانی است .در این نوع بیمه ، خسارت وارده به كالا در مسیر حمل كه در اثر وقوع خطرات بیمه شده حادث می شود جبران می گردد.
با توجه به اینكه اشخاص ذیربط در معاملات بیمه المللی ( مثل خریدار ، فروشنده ، بانك ، شركتهای حمل و نقل) دارای ملیت های مختلفی هستندو در هر یك از كشورهای اشخاص مذكور ، قوانین و مقررات خاصی حاكم می باشد، در اكثر كشورهای دنیا از شرایط یكسانی هنگام صدور بیمه نامه های باربری استفاده می شود. اولین بار در سال ۱۹۱۲ در بازار بیمه لندن شرایط متحد الشكل بیمه ها ی باربری انتشار یافت.(شرایطall risk-W.A - F.P.A) این شرایط چند بار اصلاح گردید، آخرین اصلاحات شرایط مذكور در سال ۱۹۶۳ انجام شد و همین شرایط تا پایان سال ۱۳۷۵ در شركتهای بیمه كشور ما استفاده می گردید.
نظر به متن مبهم و پیچیده شرایط اخیر الذكر و تفسیرهای مختلف در خصوص خطرات تحت پوشش و استثنائات آن در سال ۱۹۸۲ شرایطA ، Bو Cدر بازار بیمه لندن منتشر گردید . كه بطور خلاصه توضیحاتی در خصوص خطرات تحت پوشش و استثنائات شرایط مذكور كه اكنون در كشور ما رایج است ذكر می گردد.
▪شرایط C
در شرایط Cعمدتا" خطرات حادثه وسیله نقلیه ( مثل ، حریق ، غرق ، به گل نشستن ، تصادم ، واژگون شدن یا از ریل خارج شدن قطار و …)تحت پوشش می باشد البته خسارت همگانی(GENERAL AVERAGE)و هزینه های نجات (SALVAGE) و خطر به دریا انداختن كالا (JETTISON)نیز در تعهد بیمه گرقرار دارد.
▪شرایط B
در شرایطBعلاوه بر خطرات تحت پوشش شرایط Cخطرات زلزله ، آتشفشان ، صاعقه به دریا افتادن كالا از روی عرشه كشتی ، ورود آب دریایا رودخانه به كشتی یا انبار كالا و تلف كلی هر بسته هنگام بارگیری یا تخلیه كشتی نیز بیمه می باشد.
▪شرایط A
در شرایط Aكلیه خطرات بجز مواردیكه صراحتا" در استثنائات ذكر شده است بیمه می باشد.
استثنائات شــرایط جدید اكثرا" همان مواردی است كه در شرایط قدیم نــیز درج گردیده بود مثل عمد بیمه گزار، عیب ذاتی، خسارات ناشی از طبیعت كالا ، تاخیر خطرات جنك، شورش، بلوا، اعتصاب .
البته در شرایط جدید مواردی نیـــــز به استثنائات بیــمه نامه اضافه شده است كه نمونه ای از آنها ذكر می گردد:
●ویژگی های شرایط جدید
در شرایط جدید تاكیدگردیده است كه در صورت حمل كالا با كشتی فاقد قابلیت دریا نوردی یا نامناسب ، بیمه گر تعهدی در جبران خسارت ندارد البته مشروط به اینكه بیمه گزار هنگام بارگیری كالا به كشتی از موضوع فوق مطلع باشد.درضمن خسارات ناشی از بد بار چینی كالا در كانتینر از شمول تعهدات بیمه گر خارج است مشروط به این كــه عمـــــــل بار چینی قبــــل از شروع بیمه یا بوسیله كاركنان بیمه گزار انجام شده باشد.
در شرایط A ,B , C صراحتا" خسارات مربوط به كسر وزن و كاهش حجم عادی كالا و نیز خسارات ناشی از اعسار صاحبان و اجاره كنندگان كشتی ازشمول تعهدات بیمه گر خارج گردیده است.
در شرایط C,Bخسارات مربوط به دزدی دریایی و اعمال عمدی اشخاص نیز تحت پوشش نمی باشد.
لازم به ذكر است كه خطر دزدی دریایی در شرایط قدیم جزو خطرات جنگ محسوب می گردید .در حالیكه در شرایط جدیدخطر دزدی دریایی جزو خطرات جنگ قرار ندارد و فقط در شرایط A بیمه می باشد.
البته برای مشخص نمودن دقیق خطرات بیمه شده و موارد خارج از تعهدات بیمه گر بایستی به متن شرایط مربوطه مراجعه نمود.
در باره تفاوتهای شرایط قدیم با شرایط جدید علاوه بر مواردی كه قبلا" ذكر شد ، می توان به این موارد اشاره كرد:
در شرایط قدیم ، اشاره ای به خطرات مربوط به حادثه وسیله حمل زمینی نشده بود در حالیكه در شرایط جدید صراحتا" خسارات ناشی از واژگون شدن یا از ریل خارج شدن وسیله حمل زمینی جزو خطرات بیمه شده ذكر شده است .
در ضمن شرایط قدیم در مورد خطرات زلزله ، آتشفشان یا صاعقه ساكت بود در حالیكه در شرایط Bاز خطرات مذكور بطور مشخص به عنوان خطرات بیمه شده نام برده شده است.