ماساژ، دوپینگ بی خطر

ماساژ عبارت است از یک سری حرکات ریتمیک و نظام یافته که بر روی عضلات و بافت های نرم بدن انجام می شود ویا به عبارت دیگر ماساژ عبارت است از دست ورزی بر روی بافت های نرم بدن.این درمان …

ماساژ عبارت است از یک سری حرکات ریتمیک و نظام یافته که بر روی عضلات و بافت های نرم بدن انجام می شود ویا به عبارت دیگر ماساژ عبارت است از دست ورزی بر روی بافت های نرم بدن.این درمان به رهایی از استرس وفشار عضلانی و درد ناشی از صدمات وسرعت بهبود ناراحتی های حاد و مزمن کمک می کند.
بهترین نوع ماساژ، ماساژی است که با دست داده می شود. چون اولا دست قابل انعطاف است و میتوان آن را به هر شکلی در آورد، ثانیا اختلاف حرارت دست ماساژدهنده به بدن شخصی که ماساژ روی بدنش انجام می گیرد متفاوت است این خود عاملی است در جهت تسکین بخشیدن و احیای انرژی اعصاب، در صورتی که دستگاه های مکانیکی فاقد این خواص هستند.
● اثرگذاری ماساژ
معمولا انواع ماساژ با یک مکانیسم مشابه بر روی بدن اثر می گذارند. زمانی که ماهیچه بیش از حد فعالیت دارد تجمع مواد زاید از جمله اسیدلاکتیک می تواند باعث درد، گرفتگی. حتی اسپاسم عضلانی شود. ماساژ به طور عام و ماساژ سوئدی به طورخاص، گردش خون و جریان لنفاوی را بهبود بخشیده، مواد غذایی و اکسیژن تازه را به بافت های مزبور می رساند و به خروج مواد سمی و بهبودی کمک می کند.همچنین عضلات در حال کشش می توانند به رگهای خونی و اعصاب فشار آورده و با محدود کردن جریان خون باعث ایجاد درد شوند. با ماساژ منطقه مورد اثر، به تدریج فشار عضله بر اعصاب درگیر کاهش یافته و درد کاهش می یابد. همین مکانیسم در بهبود عضلات آسیب دیده با ماساژ باعث سودمندی آن است.علاوه بر این، ماساژ باعث افزایش اندروفین ها (نابود کننده های درد) و افزایش ترشح هورمون سروتونین (تعدیل کننده خلق و خوی) می شود. همچنین ثابت شده که هورمون استرس (کورتیزول) را آزاد می نماید. به همین دلیل ماساژ اغلب به عنوان یک درمان تکمیلی برای افرادی که سیستم ایمنی آنها بر اثر استرس تضعیف شده توصیه می شود.
● فواید ماساژ
۱) اثر موضعی: شامل اثر بر روی جریان خون، پوست و بافت پیوندی و عضله و تغییر تنوس عضلانی است.
۲) اثر عمومی: شامل اثر بر روی اعصاب نباتی، علامت تاثیر آن روی اعصاب - آرامشی که بعد از ماساژ مشاهده می شود و تغییر ضربان نبضی که کم یا زیاد می شود.
● موارد استفاده از ماساژ
در تمام مواردی که تقلیل درد و تورم و مبلیزه کردن (روان کردن) مفصل یا نرم کردن عضله مورد نظر باشد. در شکستگی ها و دررفتگی ها و ضرب دیدگی ها پس از طی دوره بیماری، از ماساژ استفاده می شود. همچنین برای آماده کردن بدن جهت کارهای بدنی شدید وازدیاد جریان خون از این روش سود می برند.
● موارد احتیاط در ماساژ درمانی
- در صورتی که مبتلا به تب بالا، التهاب، عفونت، یرقان یا بیماری عفونی پوستی هستید از ماساژ اجتناب کنید .
- روی زخم های باز یا سوختگی یا موضع حراحت قبلی ماساژ انجام ندهید. در کوفتگی یا رگ به رگ شدن، ماساژ را بمدت ۲۴ ساعت به تاخیر بیندازید.
-در صورت ابتلا به یک بیماری مزمن، مانند سرطان یا بیماری قلبی، قبل از انجام ماساژ با پزشک خود مشورت کنید.
● انواع ماساژ
ماساژ با دست، ماساژ با فشار آب(جکوزی) و ماساژ با دستگاه های مکانیکی (ویبراتور) از جمله انواع ماساژ هستند.
امروزه در اکثر تیم های ورزشی (چه تیمهای داخلی و چه تیم های ملی) در هنگام تمرین ها یک ماساژور حرفه ای حضور دارد و تمام بازیکنان در پایان تمرین ویا مسابقه چند دقیقه ای را ماساژ می بینند.این کار در جهت رفع خستگی، افزایش کارایی ورزشی، درمان آسیب های قدیمی یا جدید است.
یک ماساژ بد (آن هم برای رفع آسیبهای ورزشی و درمان اسپاسمهای عضلانی) نه تنها سبب بهبود آنان نمی شود بلکه باعث وخامت آسیب و تشدید دردهای عضلانی می شود. بنابراین بدن خود را برای ماساژ به دست ماساژورهای حرفه ای بسپارید.

نویسنده : رضا سیگاری